Page 43 - Microsoft Word - AntiCorruzione.doc
P. 43

coloro	
   che	
   accettano	
   e	
   beneficiano	
   del	
   mercato	
   della	
   tangente	
   a	
   scapito	
   di	
   coloro	
   che	
   invece	
   si	
   rifiutano	
   di	
   accettarne	
   le	
   condizioni;	
  
-­‐-­‐	
   la	
   sola	
   discesa	
   nella	
   classifica	
   di	
   percezione	
   della	
  corruzione	
  provoca	
  la	
  perdita	
  del	
  16	
  per	
   cento	
  degli	
  investimenti	
  dall’estero;	
   -­‐-­‐	
   le	
   imprese	
   che	
   operano	
   in	
   un	
   contesto	
   corrotto	
   e	
   che	
   devono	
   pagare	
   tangenti	
   crescono	
   in	
   media	
   quasi	
   del	
   25	
   per	
   cento	
   in	
   meno	
   di	
   quelle	
   che	
   non	
   devono	
   affrontare	
   tale	
   problema;	
   mentre	
   le	
   piccole	
   imprese	
   hanno	
   un	
   tasso	
   di	
   crescita	
   delle	
   vendite	
   di	
   oltre	
  il	
  40	
  per	
  cento	
  inferiore	
  rispetto	
  a	
  quelle	
   grandi;	
   -­‐-­‐	
  vi	
  sono,	
  poi,	
  i	
  costi	
  indiretti,	
  di	
  non	
  agevole	
   quantificazione	
   economica,	
   ma	
   ugualmente	
   rilevanti,	
  quali	
  quelli	
  derivanti	
  dai	
  ritardi	
  nella	
   definizione	
   delle	
   pratiche	
   amministrative,	
   nonché	
   dal	
   cattivo	
   funzionamento	
   degli	
   apparati	
   pubblici	
   e	
   dei	
   meccanismi	
   previsti	
   a	
   tutela	
  degli	
  interessi	
  collettivi;	
  
-­‐-­‐	
   non	
   sono	
   da	
   trascurare,	
   infine,	
   i	
   costi	
   di	
   sistema,	
   non	
   misurabili	
   in	
   termini	
   economici,	
   ma	
   fondamentali	
   perché	
   minano	
   i	
   valori	
   che	
   tengono	
  insieme	
  l’assetto	
  democratico,	
  quali,	
   tra	
   gli	
   altri,	
   l’eguaglianza,	
   la	
   fiducia	
   nelle	
   istituzioni	
   e	
   la	
   legittimazione	
   democratica	
   delle	
  stesse.	
  
L’entità	
   del	
   fenomeno	
   corruttivo	
   e	
   la	
   sua	
   percezione	
   sociale	
   ne	
   impongono	
   una	
   prioritaria	
   valutazione	
   all’interno	
   di	
   un	
   intervento	
   che	
   sia	
   al	
   tempo	
   stesso	
   razionalmente	
   condiviso	
   ed	
   efficace	
   sul	
   profilo	
   preventivo	
   e	
   sanzionatorio,	
   allo	
   scopo,	
   soprattutto,	
   di	
   favorire	
   l’attrazione	
   degli	
  investitori	
  stranieri.	
  
Sebbene,	
   infatti,	
   sia	
   stato	
   ormai	
   unanimemente	
   riconosciuto	
   in	
   sede	
   internazionale	
   che	
   la	
   corruzione	
   ostacola	
   lo	
   sviluppo	
  economico	
  e	
  contrasta	
  con	
  i	
  princìpi	
   di	
   buon	
   governo	
   e	
   di	
   etica	
   della	
   politica	
   e	
   che,	
   specie	
   se	
   di	
   livello	
   «sistemico»,	
   finisce	
   con	
   il	
   costituire	
   una	
   minaccia	
   per	
   lo	
   Stato	
   di	
   diritto,	
   la	
   democrazia,	
   il	
   principio	
   di	
   eguaglianza	
   e	
   la	
   libera	
   concorrenza,	
   nel	
   nostro	
   Paese	
   non	
   è	
   stata	
   intrapresa,	
   fino	
   ad	
  
ora,	
   un’azione	
   di	
   contrasto	
   effettivamente	
   efficace.	
   La	
   lotta	
   alla	
   corruzione	
   e	
   ai	
   reati	
   che	
   normalmente	
   si	
   pongono	
   con	
   essa	
   in	
   rapporto	
  di	
  interdipendenza	
  funzionale	
  (falso	
   in	
   scritture	
   contabili,	
   reati	
   fiscali,	
   riciclaggio	
   e	
   autoriciclaggio)	
   costituisce	
   invece	
   uno	
   degli	
   obiettivi	
   politico-­‐criminali	
   prioritari	
   a	
   livello	
   europeo	
   e	
   internazionale,	
   tanto	
   che	
   le	
   principali	
   convenzioni	
   in	
   materia	
   esprimono	
   la	
   preoccupazione	
   per	
   le	
   conseguenze	
   generate	
   da	
   pratiche	
   corruttive	
   diffuse:	
   cattiva	
   allocazione	
   delle	
   risorse	
   pubbliche,	
   alterazione	
   delle	
   regole	
   sulla	
   concorrenza,	
   sistemi	
   fiscali	
   regressivi,	
   riduzione	
   degli	
   investimenti	
  diretti	
  esteri.	
  
Si	
   tratta	
   di	
   fattori	
   che	
   frenano	
   lo	
   sviluppo	
   economico	
   del	
   Paese	
   e	
   che	
   richiedono	
   un	
   adeguato	
   e	
   urgente	
   mutamento	
   del	
   quadro	
   normativo	
   in	
   materia,	
   anche	
   per	
   le	
   accertate	
   e	
   diffuse	
   connessioni	
   tra	
   i	
   fenomeni	
   di	
   criminalità	
   organizzata	
   e	
   la	
   corruzione,	
   strumento	
   utilizzato	
   dalla	
   mafia	
   per	
   espandere	
   potere	
   e	
   affari	
   in	
   contesti	
   socio-­‐ economici	
   poco	
   permeabili	
   all’intimidazione	
   e	
   alla	
   violenza	
   e	
   per	
   passare	
   agevolmente	
   dalla	
   gestione	
   dei	
   mercati	
   illegali	
   alla	
   gestione	
  dei	
  mercati	
  legali.	
  
Se	
   la	
   legge	
   6	
   novembre	
   2012,	
   n.	
   190,	
   è	
   da	
   considerare	
   un	
   risultato	
   comunque	
   utile,	
   perché	
   è	
   riuscita	
   ad	
   inserire	
   nel	
   nostro	
   ordinamento	
   figure	
   di	
   reato	
   già	
   utilizzate	
   nella	
   maggior	
   parte	
   dei	
   Paesi	
   europei	
   e	
   da	
   lungo	
   tempo	
   richieste	
   in	
   adeguamento	
   alla	
   normativa	
   internazionale,	
   adesso	
   è	
   però	
   assolutamente	
   necessario	
   rendere	
   questa	
   legge	
   più	
   incisiva	
   e	
   completa,	
   per	
   fare	
   sì	
   che	
   possa	
   finalmente	
   rappresentare	
   una	
   svolta	
   decisiva	
  nel	
  contrasto	
  alla	
  corruzione.	
   L’efficacia	
   dell’intervento	
   normativo	
   deve	
   essere	
   completata,	
   inoltre,	
   attraverso	
   la	
   reintroduzione	
   nel	
   nostro	
   ordinamento	
   di	
   norme	
   che	
   modifichino	
   il	
   reato	
   di	
   scambio	
   elettorale	
   politico-­‐mafioso,	
   puniscano	
   più	
   gravemente	
   il	
   reato	
   di	
   falso	
   in	
   bilancio,	
   che	
   rivedano	
   la	
   collocazione	
   sistematica	
   dei	
   delitti	
   di	
   riciclaggio,	
   comprendendovi	
   anche	
   l’autoriciclaggio.	
  
	
  
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