Page 45 - Microsoft Word - AntiCorruzione.doc
P. 45

funzionario	
   pubblico	
   o	
   un	
   politico,	
   con	
   il	
   quale	
   ha	
   un	
   rapporto	
   sostanziale	
   di	
   collegamento,	
   è	
   pericoloso	
   almeno	
   quanto	
   chi	
   vanta	
   un	
   rapporto	
   preferenziale	
   che	
   non	
   ha;	
   5)	
  riscrittura	
  della	
  corruzione	
  tra	
  privati	
  come	
   reato	
   di	
   pericolo	
   e	
   non	
   di	
   danno,	
   con	
   la	
   conseguente	
   eliminazione	
   della	
   punibilità	
   a	
   querela	
   (articolo	
   2635	
   del	
   codice	
   civile).	
   Infatti	
   l’attuale	
   previsione	
   determina	
   un’eccessiva	
   limitazione	
   della	
   punibilità	
   di	
   condotte	
   pur	
   idonee	
   a	
   generare	
   gravi	
   alterazioni	
   del	
   mercato	
   e	
   della	
   libera	
   concorrenza.	
   Inoltre,	
   col	
   presente	
   provvedimento,	
   si	
   propone	
   di	
   punire	
   con	
   la	
   medesima	
   sanzione	
   prevista	
   per	
   i	
   dirigenti	
   il	
   fatto	
  corruttivo	
  commesso	
  dai	
  dipendenti;	
  
6)	
   l’articolo	
   416-­‐ter	
   del	
   codice	
   penale	
   persegue	
   lo	
   scambio	
   elettorale	
   politico-­‐ mafioso	
   e	
   recita:	
   «La	
   pena	
   stabilita	
   dal	
   primo	
   comma	
   dell’articolo	
   416-­‐bis	
   si	
   applica	
   anche	
   a	
   chi	
   ottiene	
   la	
   promessa	
   di	
   voti	
   prevista	
   dal	
   terzo	
   comma	
   del	
   medesimo	
   articolo	
   416-­‐bis	
   in	
   cambio	
   della	
   erogazione	
   di	
   denaro».	
   La	
   norma	
   viene	
   riformulata	
   con	
   l’aggiunta	
   della	
   voce	
   «altra	
   utilità»	
   tra	
   le	
   ragioni	
   dello	
   scambio,	
   con	
   l’effetto	
   di	
   allargare	
   l’applicazione	
   della	
   legge	
   stessa.	
   La	
   dazione	
   di	
   denaro	
   infatti	
   non	
   è	
   l’unica	
   controprestazione	
   che	
   il	
   politico	
   mette	
   in	
   campo	
   nello	
   scambio	
   corruttivo.	
   Può	
   infatti	
   utilizzare	
  promesse	
  di	
  informazioni	
  su	
  appalti	
   permettendo	
   l’infiltrazione	
   criminale	
   nell’economia,	
   posti	
   di	
   lavoro	
   da	
   garantire	
   ai	
   clan	
   presenti	
   sul	
   territorio,	
   salvaguardia	
   dall’azione	
   repressiva	
   ostacolando	
   in	
   diversi	
   modi	
   il	
   lavoro	
   delle	
   forze	
   di	
   polizia.	
   Tutto	
   ciò	
   al	
  fine	
  di	
  contribuire	
  a	
  rompere	
  il	
  legame	
  che	
   unisce	
   il	
   mondo	
   della	
   politica	
   a	
   quello	
   della	
   criminalità	
  organizzata;	
  
7)	
   il	
   ripristino	
   della	
   punibilità	
   del	
   falso	
   in	
   bilancio	
   è	
   un	
   atto	
   necessario	
   che	
   mira	
   a	
   garantire	
   il	
   rispetto	
   delle	
   regole	
   di	
   trasparenza	
   e	
   a	
   favorire	
   la	
   libera	
   concorrenza.	
   Anche	
   alla	
   luce	
   della	
   crisi	
   dei	
   mercati	
   internazionali	
   la	
   normativa	
   penale	
   in	
   materia	
   societaria	
   va	
   rivista:	
   la	
   correttezza	
   di	
   tale	
   normativa	
   rappresenta	
   un	
   presupposto	
  
indefettibile	
   per	
   garantire	
   la	
   trasparenza	
   delle	
   vicende	
   societarie	
   e,	
   quindi,	
   l’affidamento	
   dei	
   terzi	
   relativamente	
   all’andamento	
   delle	
   società.	
   Le	
   modifiche	
   al	
   diritto	
   penale	
   commerciale	
   del	
   2002	
   hanno	
   pregiudicato	
   in	
   maniera	
   gravissima	
   l’affidamento	
   dei	
   terzi	
   facendo	
   venir	
   meno	
   la	
   trasparenza	
   dei	
   bilanci	
   delle	
   società.	
   Anche	
   quello	
   che	
   sta	
   accadendo	
   negli	
   Stati	
   Uniti	
   in	
   relazione	
   alla	
   revisione	
   della	
   normativa	
   sul	
   falso	
   in	
   bilancio	
   in	
   un’ottica	
   più	
   rigorosa	
   dovrebbe	
   essere	
   un	
   monito	
   per	
   il	
   legislatore	
   italiano	
  riguardo	
  all’opportunità	
  di	
  modificare	
   una	
   normativa	
   che,	
   come	
   ha	
   dimostrato	
   l’applicazione	
   concreta,	
   è	
   sicuramente	
   troppo	
   blanda	
   e	
   crea	
   sacche	
   di	
   impunità	
   che	
   non	
   fanno	
   altro	
   che	
   alimentare	
   il	
   malaffare.	
   Con	
   la	
   nostra	
   proposta	
   viene	
   riformulata	
   integralmente	
   la	
   disciplina	
   del	
   falso	
   in	
   bilancio,	
   attraverso	
   la	
   sostituzione	
   degli	
   articoli	
   2621	
   (False	
   comunicazioni	
   sociali)	
   e	
   2622	
   (False	
   comunicazioni	
   sociali	
   in	
   danno	
   della	
   società,	
   dei	
   soci	
   o	
   dei	
   creditori)	
   del	
   codice	
   civile.	
   Le	
   disposizioni	
   vigenti	
   prevedono,	
   a	
   seconda	
   che	
   sussista	
   o	
   meno	
   un	
   danno	
   patrimoniale	
   ai	
   soci,	
   ai	
   creditori	
   o	
   alla	
   società,	
   un	
   delitto	
   (punito,	
   nella	
   fattispecie	
   semplice,	
   con	
   la	
   reclusione	
   da	
   sei	
   mesi	
   a	
   tre	
   anni)	
   o	
   una	
   contravvenzione	
   (punita	
   con	
   l’arresto	
   fino	
   ad	
   un	
   anno).	
   I	
   principali	
   elementi	
   di	
   novità	
   dell’articolo	
   2621	
  del	
  codice	
  civile	
  sono	
  i	
  seguenti:	
  le	
  false	
   comunicazioni	
   sociali,	
   attualmente	
   sanzionate	
   come	
   contravvenzione,	
   tornano	
   ad	
   essere	
   un	
   delitto,	
   punibile	
   con	
   la	
   pena	
   della	
   reclusione	
   (da	
   uno	
   a	
   cinque	
   anni),	
   la	
   fattispecie	
   viene	
   configurata	
   come	
   reato	
   di	
   pericolo,	
   perseguibile	
   di	
   ufficio;	
   l’esistenza	
   di	
   un	
   danno	
   patrimoniale	
   alla	
   società,	
   ai	
   soci	
   o	
   ai	
   creditori	
   sociali	
   costituisce	
   circostanza	
   aggravante,	
   da	
   cui	
   deriva	
   l’aumento	
   di	
   pena	
   qualificato;	
   viene	
   punita	
   l’esposizione	
   fraudolenta	
   oltre	
   che	
   dei	
   fatti,	
   anche	
   di	
   informazioni	
   mendaci	
   sulla	
   situazione	
   economico-­‐patrimoniale	
   della	
   società	
   o	
   del	
   gruppo	
   (attualmente	
   è	
   punita	
   solo	
   l’esposizione	
   di	
   fatti	
   materiali	
   e	
   l’omissione	
   delle	
   informazioni).	
   L’intervento	
   riformatore	
  
	
  
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