Page 16 - Microsoft Word - RespoMagi.doc
P. 16

parte.	
   Infatti,	
   la	
   soppressione	
   dell'articolo	
   1	
   ha	
   rappresentato	
   la	
   scomparsa	
   del	
   parametro	
   cui	
   provare	
   a	
   commisurare	
   uno	
   degli	
  elementi	
  di	
  possibile	
  nuova	
  attribuzione	
   della	
   colpa	
   per	
   danno	
   derivante	
   da	
   provvedimento	
   giurisdizionale.	
   Si	
   è	
   infatti	
   deciso	
   di	
   sopprimere	
   l'ipotesi	
   di	
   ridefinizione	
   del	
   ruolo	
   degli	
   orientamenti	
   della	
   Corte	
   suprema	
   di	
   cassazione	
   nel	
   nostro	
   ordinamento.	
   Ma	
   vi	
   è	
   di	
   più,	
   poiché	
   sopprimendo	
   l'articolo	
   1	
   del	
   disegno	
   di	
   legge	
   n.	
   1070,	
   la	
   Commissione	
   ha	
   espunto	
   dal	
   piano	
  di	
  riforma	
  ogni	
  possibile	
  riferimento	
  ad	
   una	
  forma	
  di	
  responsabilità	
  diretta.	
  
Quindi,	
   ribadisco,	
   questo	
   testo	
   normativo	
   non	
   consente	
   di	
   agire	
   in	
   forma	
   diretta	
   sul	
   magistrato,	
   ma	
   assolutamente	
   in	
   forma	
   indiretta,	
   smentendo	
   con	
   ciò	
   le	
   campagne	
   giornalistiche	
   portate	
   avanti	
   in	
   queste	
   settimane	
   anche	
   dall'organo	
   di	
   autogoverno	
   della	
  magistratura.	
  
L'articolo	
   2	
   del	
   disegno	
   di	
   legge	
   all'esame	
   dell'Assemblea	
   prevede	
   le	
   modifiche	
   all'articolo	
   2	
   della	
   legge	
   Vassalli,	
   innovandone	
   decisamente	
   il	
   contenuto.	
   È	
   stato	
  innanzitutto	
  stabilito	
  che	
  del	
  danno	
  non	
   patrimoniale	
  si	
  risponde	
  anche	
  al	
  di	
  là	
  dei	
  soli	
   casi	
   di	
   indebita	
   limitazione	
   della	
   libertà	
   personale	
   dei	
   singoli.	
   È	
   stato	
   quindi	
   introdotto	
   un	
   nuovo	
   ambito	
   di	
   esclusione	
   della	
   responsabilità	
   per	
   l'attività	
   di	
   interpretazione	
   di	
   norme	
   di	
   diritto	
   e	
   di	
   valutazione	
  del	
  fatto	
  e	
  delle	
  prove.	
  Su	
  questo	
   profilo	
   la	
   discussione	
   in	
   Commissione	
   è	
   stata	
   profonda	
   e	
   articolata.	
   L'ipotesi	
   di	
   introdurre	
   un	
   parametro	
   di	
   responsabilità	
   caratterizzato	
   dal	
   rapporto	
   tra	
   la	
   motivazione	
   e	
   il	
   discostamento	
   dagli	
   orientamenti	
   consolidati	
   delle	
   sezioni	
   unite	
   della	
   Corte	
   di	
   cassazione	
   non	
   ha	
   trovato	
   alla	
   fine	
   conclusione	
   e	
   ammissione	
  all'interno	
  del	
  testo.	
  
L'impianto	
   dell'articolo	
   2,	
   comma	
   2,	
   che	
   costituisce	
   il	
   cuore	
   della	
   legge	
   Vassalli,	
   è	
   stato	
   modificato	
   secondo	
   la	
   seguente	
   impostazione.	
  In	
  primo	
  luogo,	
  si	
  è	
  distinto	
  tra	
   i	
   casi	
   di	
   dolo,	
   per	
   i	
   quali	
   anche	
   l'attività	
   di	
   interpretazione	
   e	
   di	
   valutazione	
   può	
   dar	
   luogo	
   a	
   responsabilità,	
   e	
   i	
   restanti	
  
presupposti	
   per	
   i	
   quali,	
   invece,	
   vale	
   il	
   principio	
   illustrato,	
   cioè	
   che	
   la	
   regola	
   generale	
   esclude	
   l'attribuzione	
   di	
   responsabilità	
   ai	
   magistrati	
   per	
   l'attività	
   interpretativa	
  e	
  valutativa.	
  
I	
   commi	
   3	
   e	
   3-­‐bis,	
   tuttavia,	
   stabiliscono	
   le	
   eccezioni.	
   È	
   infatti	
   qualificabile	
   come	
   colpa	
   grave	
  la	
  violazione	
  manifesta	
  della	
  legge	
  e	
  del	
   diritto	
   dell'Unione	
   europea,	
   il	
   travisamento	
   del	
  fatto	
  o	
  delle	
  prove,	
  ovvero	
  l'affermazione	
   di	
   un	
   fatto	
   incontrastabilmente	
   escluso	
   dagli	
   atti	
   del	
   procedimento,	
   nonché	
   il	
   suo	
   reciproco,	
   e	
   dunque	
   la	
   negazione	
   di	
   un	
   fatto	
   incontrastabilmente	
   accertato	
   in	
   base	
   agli	
   stessi	
  atti	
  processuali.	
  
Oltre	
   a	
   questa	
   categoria	
   di	
   eccezioni,	
   si	
   è	
   previsto,	
   quale	
   presupposto	
   autonomo,	
   l'emissione	
   di	
   un	
   provvedimento	
   cautelare	
   personale	
   o	
   reale,	
   fuori	
   dai	
   casi	
   consentiti	
   dalla	
  legge	
  oppure	
  senza	
  specifica	
  e	
  adeguata	
   motivazione.	
   Di	
   quest'ultima	
   norma	
   è	
   stato	
   dato	
   ampio	
   risalto	
   sui	
   mezzi	
   di	
   stampa;	
   al	
   riguardo,	
   mi	
   limito	
   a	
   precisare	
   che	
   la	
   precedente	
   disciplina	
   recata	
   dalla	
   legge	
   Vassalli	
   prevedeva	
   puntualmente	
   la	
   fattispecie	
  di	
  indebita	
  limitazione	
  della	
  libertà	
   personale	
   e	
   che,	
   dunque,	
   l'ipotesi	
   di	
   inserire	
   questa	
   evenienza	
   nei	
   profili	
   generali	
   di	
   attribuzione	
   della	
   responsabilità	
   avrebbe	
   costituito	
   uno	
   scostamento	
   dalla	
   disciplina	
   vigente.	
  
Il	
   comma	
   3-­‐bis	
   dello	
   stesso	
   articolo	
   2	
   stabilisce	
   i	
   presupposti	
   mediante	
   i	
   quali	
   può	
   rinvenirsi	
   la	
   sussistenza	
   della	
   violazione	
   manifesta	
  della	
  legge	
  e	
  del	
  diritto	
  dell'Unione	
   europea.	
  Si	
  tratta	
  di	
  una	
  norma	
  chiarificatrice	
   che	
   conferisce	
   un	
   maggior	
   grado	
   di	
   certezza	
   all'intera	
   disciplina	
   della	
   responsabilità	
   civile	
   e	
   sulla	
   quale	
   lo	
   stesso	
   disegno	
   di	
   legge	
   n.	
   1070,	
   a	
   mia	
   prima	
   firma,	
   non	
   mancava	
   di	
   soffermarsi,	
   sia	
   pur	
   con	
   una	
   formulazione	
   in	
   parte	
  diversa.	
  
Gli	
   indici	
   previsti	
   dal	
   comma	
   3-­‐bis	
   corrispondono	
   al	
   grado	
   di	
   chiarezza	
   e	
   precisione	
   delle	
   norme	
   violate,	
   nonché	
   all'inescusabilità	
   e	
   alla	
   gravità	
   dell'inosservanza.	
   Per	
   il	
   caso	
   della	
   sola	
   violazione	
   manifesta	
   del	
   diritto	
   dell'Unione	
  
	
  
16	
  


































































































   14   15   16   17   18