Page 18 - Microsoft Word - RespoMagi.doc
P. 18

funzione	
  giurisdizionale.	
  Questa	
  ricostruzione	
   non	
   è	
   stata	
   ritenuta	
   fondata,	
   per	
   cui	
   sono	
   stati	
   respinti	
   gli	
   emendamenti	
   soppressivi	
   presentati.	
  	
  
Considerato	
  che	
  si	
  tratta	
  di	
  una	
  questione	
   estremamente	
   delicata,	
   appare	
   opportuno	
   richiamare	
   anche	
   in	
   questa	
   sede	
   alcuni	
   chiarimenti	
   fatti	
   in	
   Commissione	
   affinché	
   rimangano	
   agli	
   atti,	
   quale	
   parte	
   integrante	
   dei	
   lavori	
   preparatori,	
   anche	
   per	
   orientare	
   in	
   futuro	
   l'interprete	
   circa	
   l'effettiva	
   intenzione	
   del	
   legislatore	
   nel	
   momento	
   in	
   cui	
   va	
   ad	
   introdurre	
   questa	
   nuova	
   fattispecie	
   di	
   colpa	
   grave.	
  	
  
Vorrei	
   porre	
   l'attenzione	
   soprattutto	
   su	
   quanto	
   emerso	
   in	
   Commissione	
   nel	
   corso	
   dell'audizione	
   non	
   solo	
   dell'Associazione	
   Nazionale	
   Magistrati,	
   ma	
   anche	
   dell'Unione	
   delle	
  Camere	
  Penali	
  Italiane.	
  	
  
In	
   particolare,	
   ritengo	
   interessante,	
   condivisibile	
   e	
   costruttivo	
   il	
   rilievo	
   secondo	
   il	
   quale	
   le	
   preoccupazioni	
   suscitate	
   dalla	
   nuova	
   ipotesi	
  di	
  travisamento	
  del	
  fatto	
  o	
  delle	
  prove	
   possono	
   essere	
   superate	
   ricorrendo	
   ad	
   un'interpretazione	
   costituzionalmente	
   orientata	
   in	
   base	
   alla	
   quale	
   costituisce	
   travisamento	
   la	
   «affermazione	
   di	
   un	
   fatto	
   la	
   cui	
   esistenza	
   è	
   incontrastabilmente	
   esclusa	
   dagli	
   atti	
   del	
   procedimento»	
   o	
   dalla	
   «negazione	
   di	
   un	
   fatto	
   la	
   cui	
   esistenza	
   risulta	
   incontrastabilmente	
   dagli	
   atti	
   del	
   procedimento»,	
   ipotesi	
   peraltro	
   già	
   previste	
   dal	
  vigente	
  articolo	
  3	
  comma	
  2	
  lettere	
  b)	
  e	
  c)	
   della	
   legge	
   e	
   lasciate	
   intatte	
   dal	
   testo	
   in	
   esame.	
  	
  
In	
  altri	
  termini,	
  appare	
  necessario	
  chiarire	
   come	
   l'interpretazione	
   costituzionalmente	
   orientata	
   della	
   norma	
   in	
   esame	
   imponga	
   di	
   considerare	
   che	
   l'unico	
   «travisamento»	
   rilevante	
   ai	
   fini	
   della	
   responsabilità	
   civile	
   del	
   magistrato	
   possa	
   essere	
   quello	
   macroscopico,	
   evidente,	
   che	
   non	
   richiede	
   alcun	
   approfondimento	
   di	
   carattere	
   interpretativo	
   o	
   valutativo.	
   Per	
   questa	
   ragione	
   sono	
   stati	
   respinti	
   anche	
   li	
   emendamenti	
   che	
   qualificavano	
   come	
   «manifesto»	
  il	
  travisamento.	
  	
  
Il	
   travisamento	
   del	
   fatto	
   e	
   delle	
   prove,	
  
infatti,	
   coinvolge	
   aspetti	
   tipici	
   dell'attività	
   valutativa,	
   che	
   è	
   connessa	
   ai	
   principi	
   costituzionali	
   di	
   indipendenza	
   e	
   imparzialità	
   della	
   giurisdizione.	
   Infatti,	
   come	
   affermato	
   dalla	
   Corte	
   costituzionale	
   con	
   la	
   sentenza	
   n. 18	
   del	
   1989,	
   la	
   garanzia	
   costituzionale	
   dell'indipendenza	
   del	
   magistrato	
   è	
   diretta	
   a	
   tutelare	
   anzitutto	
   «l'autonomia	
   di	
   valutazione	
   dei	
   fatti	
   e	
   delle	
   prove	
   e	
   l'imparziale	
   interpretazione	
   delle	
   norme	
   di	
   diritto».	
  L'eventualità	
  che	
  l'azione	
  civile	
  possa	
   operare	
  sul	
  giudice	
  come	
  stimolo	
  verso	
  scelte	
   interpretative	
   accomodanti	
   e	
   decisioni	
   meno	
   rischiose	
   in	
   relazione	
   agli	
   interessi	
   in	
   causa,	
   con	
   ricadute	
   negative	
   sull'imparzialità,	
   è,	
   secondo	
   la	
   Corte,	
   impedita	
   in	
   radice	
   proprio	
   escludendo	
   che	
   possa	
   dar	
   luogo	
   a	
   responsabilità	
   l'attività	
   d'interpretazione	
   di	
   norme	
   di	
   diritto	
   e	
   quella	
   di	
   valutazione	
   del	
   fatto	
   e	
   delle	
   prove.	
   Tali	
   parole	
   rendono	
   chiara,	
   oltre	
   ogni	
   dubbio,	
   la	
   centralità	
   che,	
   ai	
   fini	
   della	
   tutela	
   dell'indipendenza	
   e	
   dell'imparzialità	
  della	
  giurisdizione,	
  assume	
  la	
   salvaguardia	
   della	
   valutazione	
   del	
   fatto	
   e	
   delle	
   prove,	
   alla	
   pari	
   dell'interpretazione	
   del	
   diritto.	
  	
  
Pertanto,	
   se	
   si	
   vogliono	
   rispettare	
   i	
   citati	
   principi	
   costituzionali	
   occorre	
   evitare	
   il	
   travaso	
   della	
   nozione	
   di	
   travisamento	
   in	
   quelle	
  di	
  interpretazione	
  e	
  valutazione.	
  	
  
Ove	
   il	
   «travisamento»	
   si	
   traduca	
   in	
   valutazioni	
  manifestamente	
  abnormi	
  del	
  dato	
   normativo	
   o	
   macroscopici	
   ed	
   evidenti	
   stravolgimenti	
   di	
   quello	
   fattuale,	
   allora	
   non	
   ricorrerà	
   più	
   un'attività	
   definibile	
   come	
   interpretazione	
   o	
   valutazione.	
   Solo	
   allora,	
   tramite	
   questa	
   lettura	
   costituzionalmente	
   orientata,	
   il	
   travisamento	
   potrà	
   legittimamente	
  costituire	
  il	
  presupposto	
  della	
   responsabilità	
   civile,	
   lasciando	
   intatta	
   la	
   clausola	
   di	
   salvaguardia	
   che	
   mira	
   a	
   garantire	
   l'autonomia	
   e	
   l'imparzialità	
   del	
   giudice	
   nell'attività	
   di	
   interpretazione	
   di	
   norme	
   di	
   diritto	
   e	
   in	
   quella	
   di	
   valutazione	
   del	
   fatto	
   e	
   delle	
  prove.	
  	
  
Queste	
  sono	
  le	
  ragioni	
  che	
  hanno	
  portato	
   la	
   Commissione	
   a	
   non	
   sopprimere	
   il	
   travisamento	
   del	
   fatto	
   o	
   delle	
   prove	
   quale	
  
	
  
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