Page 11 - Microsoft Word - DivorzioBreve.doc
P. 11

introdurre	
   è	
   destinata	
   ad	
   avere	
   rilievo	
   nei	
   casi	
  in	
  cui	
  il	
  giudizio	
  di	
  separazione	
  si	
  estingua	
   per	
   inattività	
   delle	
   parti	
   dopo	
   che	
   sia	
   stata	
   pronunciata	
   già	
   una	
   sentenza	
   di	
   separazione	
   sullo	
  status.	
  
 Relazioni	
  in	
  commissione	
  
	
  
	
   LUCA	
   D'ALESSANDRO,	
   relatore.	
   L'articolo	
   1	
   della	
  proposta	
  di	
  legge	
  n. 831	
  Amici	
  si	
  limita	
   a	
   ridurre	
   ad	
   un	
   anno	
   la	
   durata	
   del	
   periodo	
   di	
   separazione	
   ininterrotta	
   dei	
   coniugi;	
   il	
   momento	
   a	
   partire	
   dal	
   quale	
   decorre	
   il	
   termine	
   di	
   un	
   anno	
   è	
   il	
   momento	
   della	
   comparsa	
   dei	
   coniugi	
   davanti	
   al	
   presidente	
   del	
   tribunale	
   nella	
   procedura	
   di	
   separazione	
   personale.	
  	
  
L'articolo	
   1	
   della	
   proposta	
   di	
   legge	
   C.	
   892	
   Centemero	
   differenzia,	
   invece,	
   detto	
   periodo	
   in	
   ragione	
   della	
   presenza	
   e	
   dell'età	
   dei	
   figli,	
   nonché	
   del	
   tipo	
   di	
   separazione,	
   fissandolo	
   in	
   un	
   anno,	
   se	
   non	
   vi	
   sono	
   figli	
   minorenni;	
   in	
   caso	
   di	
   presenza	
   di	
   figli	
   minori	
   rimane	
   invece	
   l'attuale	
  limite	
  dei	
  tre	
  anni	
  (in	
  entrambi	
  i	
  casi,	
   decorrenti	
   dal	
   momento	
   della	
   comparsa	
   dei	
   coniugi	
   davanti	
   al	
   presidente	
   del	
   tribunale	
   nella	
  procedura	
  di	
  separazione	
  personale).	
  	
  
Nell'attribuire	
  	particolare	
  	rilievo	
   all'accordo	
  dei	
  coniugi,	
  la	
  proposta	
  di	
  legge	
  n. 892	
   Centemero	
   prevede	
   l'applicazione	
   del	
   termine	
   breve	
   di	
   un	
   anno	
   alle	
   separazioni	
   consensuali,	
   nonché	
   al	
   caso	
   in	
   cui	
   il	
   giudizio	
   contenzioso	
  si	
  sia	
  trasformato	
  in	
  consensuale	
   o	
  siano	
  state	
  precisate	
  dai	
  coniugi	
  conclusioni	
   conformi.	
  	
  
Precisa	
   come	
   sul	
   punto	
   sarà	
   lasciato	
   ampio	
   spazio	
   al	
   dibattito	
   che	
   potrà	
   portare	
   all'adozione	
   di	
   un	
   testo	
   unificato	
   nonché	
   alla	
   discussione	
   sui	
   relativi	
   emendamenti,	
   potendo	
   discutere	
   in	
   merito	
   a	
   termini	
   che	
   potrebbero	
   prevedere	
   delle	
   differenziazioni,	
   e	
   che	
   potrebbero	
   essere	
   comunque	
   ridotti	
   in	
   caso	
   di	
   separazione	
   consensuale,	
   anche	
   in	
   caso	
  di	
  presenza	
  di	
  figli	
  minori.	
  
	
   ALESSANDRA	
   MORETTI,	
   relatore.	
   Passando	
   all'esame	
  	analitico	
  	delle	
  	disposizioni	
   normative,	
   rileva	
   come	
   il	
   comma	
   1	
  
dell'articolo	
   unico	
   della	
   proposta	
   di	
   legge	
   C.	
   1053	
   Moretti	
   sostituisca	
   la	
   lettera	
   b)	
   del	
   n. 2)	
   del	
   comma	
   1	
   dell'articolo	
   3	
   della	
   legge	
   898,	
  integrando	
  le	
  fattispecie	
  che	
  giustificano	
   la	
  domanda	
  di	
  divorzio.	
  	
  
La	
   citata	
   lettera	
   b)	
   considera	
   ad	
   oggi	
   tra	
   i	
   presupposti	
   che	
   giustificano	
   la	
   domanda	
   di	
   divorzio	
   il	
   passaggio	
   in	
   giudicato	
   della	
   pronuncia	
   di	
   separazione	
   giudiziale	
   fra	
   i	
   coniugi,	
   ovvero	
   il	
   fatto	
   che	
   sia	
   stata	
   omologata	
   la	
   separazione	
   consensuale	
   ovvero	
   sia	
   intervenuta	
   separazione	
   di	
   fatto	
   quando	
   la	
   separazione	
   di	
   fatto	
   stessa	
   è	
   iniziata	
   almeno	
   due	
   anni	
   prima	
   del	
   18	
   dicembre	
  1970.	
  	
  
Dopo	
   aver	
   distinto	
   in	
   due	
   autonome	
   lettere	
   –	
   lettera	
   b)	
   e	
   lettera	
   b-­‐quater)	
   –	
   l'attuale	
   contenuto	
   della	
   lettera	
   b),	
   il	
   comma	
   1	
   dell'articolo	
   1	
   della	
   proposta	
   di	
   legge	
   aggiunge	
  due	
  nuove	
  lettere	
  –	
  b-­‐bis)	
  e	
  b-­‐ter)	
  –	
   al	
  n. 2	
  del	
  comma	
  1	
  dell'articolo	
  3	
  della	
  legge	
   898,	
   che,	
   codificando	
   quanto	
   già	
   affermato	
   da	
   tempo	
   in	
   sede	
   giurisprudenziale,	
   costituiscono	
   ulteriori	
   presupposti	
   della	
   domanda	
  di	
  divorzio.	
  	
  
La	
   lettera	
   b-­‐bis)	
   riguarda	
   la	
   formata	
   acquiescenza,	
   ex	
   articolo	
   329,	
   secondo	
   comma,	
   del	
   codice	
   di	
   procedura	
   civile,	
   sulla	
   decisione	
   di	
   separazione	
   personale	
   dei	
   coniugi	
   in	
   quanto	
   la	
   sentenza	
   è	
   impugnata	
   per	
   motivi	
   circoscritti	
   all'addebito	
   (articolo	
   151,	
   secondo	
   comma,	
   c.c.)	
   e	
   comunque	
   diversi	
  da	
  quelli	
  inerenti	
  la	
  separazione	
  stessa	
   (questioni	
   patrimoniali,	
   questioni	
   inerenti	
   i	
   figli).	
  	
  
Secondo	
   l'articolo	
   329,	
   secondo	
   comma,	
   c.p.c.,	
   l'impugnazione	
   parziale	
   importa	
   acquiescenza	
   alle	
   parti	
   della	
   sentenza	
   non	
   impugnate.	
   L'acquiescenza	
   alla	
   separazione	
   risulterebbe,	
   quindi,	
   da	
   atti	
   incompatibili	
   con	
   la	
   volontà	
   di	
   avvalersi	
   delle	
   impugnazioni	
   ammesse	
  dalla	
  legge;	
  nel	
  caso	
  in	
  oggetto,	
  ove	
   la	
   sentenza	
   di	
   separazione	
   giudiziale	
   disponga	
  	sia	
  	sulla	
  	separazione	
  	che	
   sull'addebito,	
   il	
   fatto	
   di	
   impugnare	
   per	
   il	
   solo	
   addebito	
   costituisce	
   acquiescenza	
   alla	
   restante	
   parte	
   della	
   sentenza	
   ovvero	
   in	
   ordine	
  alla	
  separazione	
  tra	
  i	
  coniugi.	
  	
  
	
  
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