Page 47 - Microsoft Word - DivorzioBreve.doc
P. 47

arriva	
   per	
   la	
   terza	
   lettura	
   e	
   dico	
   subito	
   che	
   siamo	
   soddisfatti	
   perché	
   quella	
   che	
   oggi	
   diventerà	
  la	
  legge	
  sul	
  divorzio	
  breve	
  conserva	
   i	
   tratti	
   salienti	
   e	
   più	
   importanti	
   che	
   erano	
   nella	
   proposta	
   del	
   MoVimento	
   5	
   Stelle.	
   Faccio	
   riferimento,	
   in	
   particolare,	
   alla	
   durata	
   di	
   sei	
   mesi	
   dalla	
   separazione	
   al	
   divorzio	
   in	
   caso	
   di	
   consensuale,	
   termine	
   che	
   non	
   era	
   previsto	
   in	
   nessuna	
   delle	
   proposte	
   della	
   maggioranza.	
  	
  
Tuttavia	
   approfitterò	
   dell'analisi	
   dell'iter	
   di	
   questo	
   testo	
   unificato	
   per	
   sollevare	
   qualche	
   spunto	
   di	
   riflessione	
   che,	
   secondo	
   me,	
  va	
  sottolineato	
  su	
  quello	
  che	
  dovrebbe	
  e	
   potrebbe	
   fare	
   questo	
   Parlamento.	
   Sono	
   orgoglioso	
   di	
   aver	
   lavorato	
   ad	
   un	
   testo	
   unificato	
   che	
   oggi	
   diventerà	
   probabilmente	
   legge.	
   Questa	
   è	
   l'ambizione	
   più	
   alta	
   che	
   dovrebbe	
   avere	
   qualsiasi	
   parlamentare	
   seduto	
   qui:	
   fare	
   una	
   proposta,	
   di	
   seguirla	
   durante	
   tutto	
   l'iter	
   parlamentare,	
   di	
   valutare	
   le	
   critiche	
   in	
   un	
   confronto	
   con	
   le	
   altre	
   forze	
   politiche	
   e	
   cercare	
   di	
   migliorare	
   quella	
   legge	
   che	
   poi	
   diventerà	
   nel	
   suo	
   esito	
   finale	
   finalmente	
   legge.	
   Se	
   così	
   fosse,	
   se	
   fossimo	
   tutti	
   più	
   concentrati	
   nella	
   realizzazione	
   di	
   quell'ambizioso	
   percorso,	
   il	
   Parlamento	
   funzionerebbe	
   meglio	
   e	
   sicuramente	
   acquisterebbe	
   maggiore	
   dignità.	
   Purtroppo	
   però	
   quell'ambizione	
   non	
   è	
   condivisa	
   dai	
   partiti	
   e	
   spesso	
   dai	
   singoli	
   parlamentari.	
   Non	
   è	
   condivisa	
   certamente	
   da	
   una	
   delle	
   firmatarie	
  della	
  proposta	
  di	
  legge	
  originaria	
  la	
   ex	
   deputata	
   Alessandra	
   Moretti,	
   che,	
   dopo	
   essere	
   stata	
   addirittura	
   relatrice	
   in	
   prima	
   lettura	
   della	
   proposta	
   di	
   legge,	
   ha	
   trovato	
   il	
   tempo	
   e	
   il	
   modo	
   di	
   allontanarsi,	
   abbandonare	
   il	
   lavoro	
   che	
   aveva	
   iniziato	
   e	
   darsi	
   a	
   mirabolanti	
   promesse	
   su	
   quello	
   che	
   avrebbe	
   fatto	
   in	
   Europa	
   (Applausi	
   dei	
   deputati	
   del	
   gruppo	
   MoVimento	
   5	
   Stelle),	
   salvo	
   poi,	
   una	
   volta	
   eletta	
   in	
   Europa,	
   abbandonare	
   anche	
   quel	
   lavoro,	
   ammesso	
   che	
  abbia	
  avuto	
  il	
  tempo	
  di	
  iniziarlo,	
  e	
  darsi	
  a	
   mirabolanti	
  promesse	
  su	
  quello	
  che	
  vorrebbe	
   fare	
   in	
   Veneto.	
   Tra	
   queste	
   ovviamente,	
   di	
   fronte	
   alla	
   proposta	
   del	
   nostro	
   candidato	
   Jacopo	
   Berti	
   di	
   tagliarsi	
   lo	
   stipendio,	
   la	
   ex	
  
collega	
   Alessandra	
   Moretti	
   invece	
   ha	
   immediatamente	
   chiarito	
   che	
   non	
   rientra	
   nelle	
  mirabilanti	
  promesse	
  e	
  che	
  non	
  intende	
   tagliarsi	
   lo	
   stipendio,	
   anzi	
   ha	
   dato	
   ai	
   colleghi	
   del	
   MoVimento	
   5	
   Stelle	
   dei	
   pagliacci.	
   Sono	
   orgoglioso	
   di	
   essere	
   uno	
   di	
   quei	
   pagliacci	
   che	
   si	
   taglia	
   però	
   lo	
   stipendio	
   (Applausi	
   dei	
   deputati	
  del	
  gruppo	
  MoVimento	
  5	
  Stelle).	
  	
  
Tornando	
   al	
   contenuto	
   della	
   proposta	
   di	
   legge	
   e	
   abbandonando	
   la	
   figura	
   nuova	
   che	
   non	
   è	
   più	
   del	
   saltimbanco	
   ma	
   è	
   del	
   saltapoltrona,	
   parliamo	
   della	
   proposta	
   di	
   legge	
   che	
   oggi	
   diviene	
   legge	
   e	
   che	
   certamente	
   nella	
   lettura	
   al	
   Senato	
   ha	
   avuto	
   qualche	
   miglioramento	
   come	
   la	
   disposizione	
   transitoria	
   che	
   la	
   rende	
   applicabile	
   immediatamente	
   anche	
   ai	
   procedimenti	
   in	
   corso.	
  Devo	
  dire	
  che	
  in	
  qualche	
  punto	
  è	
  stata	
   peggiorata.	
   Oggi	
   i	
   sei	
   mesi	
   o	
   l'anno	
   di	
   tempo	
   tra	
   la	
   separazione	
   e	
   il	
   divorzio	
   decorrono	
   dalla	
   prima	
   comparizione	
   davanti	
   al	
   presidente.	
  Questo	
  rischia	
  di	
  allungare	
  un	
  po’	
   i	
  tempi	
  ma,	
  nonostante	
  questo,	
  considerando	
   che	
   la	
   proposta	
   stava	
   per	
   arenarsi	
   al	
   Senato,	
   possiamo	
   ritenerci	
   soddisfatti	
   e	
   certamente	
   non	
   ostacola	
   il	
   voto	
   positivo	
   ad	
   un	
   testo	
   che,	
   ribadisco,	
   conserva	
   i	
   tratti	
   salienti	
   della	
   proposta	
  di	
  legge	
  del	
  MoVimento	
  5	
  Stelle.	
  	
  
C’è	
   un	
   fatto	
   che	
   vorrei	
   sottolineare:	
   questo	
   testo	
   unificato	
   di	
   proposte	
   di	
   legge	
   migliora	
   senza	
   dubbio	
   la	
   situazione	
   che	
   fino	
   ad	
   oggi	
   è	
   vigente	
   perché	
   abbrevia	
   i	
   termini,	
   quindi	
   migliora	
   la	
   situazione	
   processuale	
   in	
   cui	
   i	
   coniugi	
   si	
   trovano	
   una	
   volta	
   preso	
   atto	
   del	
   fallimento	
   del	
   loro	
   progetto	
   di	
   coppia.	
   Si	
   trovano	
   finalmente	
   lì	
   ma,	
   una	
   volta	
   che	
   sono	
   riusciti	
   a	
   trovare	
   una	
   soluzione	
   anche	
   consensuale,	
   sono	
   comunque	
   davanti	
   ad	
   un	
   giudice.	
   Questo	
   è	
   un	
   atteggiamento	
   serio	
   dello	
   Stato	
   che	
   si	
   prende	
   cura	
   dei	
   propri	
   cittadini	
   anche	
   in	
   un	
   momento	
   di	
   crisi	
   importante	
   e	
   garantisce	
   anche	
   mediante	
   la	
   presenza	
   di	
   un	
   giudice	
   che	
   nessuno	
   dei	
   due	
   coniugi	
   possa	
   prevaricare	
   sull'altro	
   in	
   assenza,	
  ad	
  esempio,	
  di	
  avvocati.	
  È	
  quello	
  che	
   purtroppo	
   non	
   è	
   stato	
   fatto	
   dal	
   Governo	
   in	
   occasione	
  del	
  cosiddetto	
  divorzio	
  dal	
  sindaco,	
   quello	
   che	
   prevede	
   che	
   lo	
   Stato	
   abbandoni	
  
	
  
47	
  


































































































   45   46   47   48   49