Page 92 - Microsoft Word - Libertas.doc
P. 92

avremmo	
   bisogno	
   di	
   correzioni.	
   Noi	
   siamo	
   qui	
   perché	
   tutte	
   queste	
   norme	
   sono	
   state	
   interpretate	
   in	
   un	
   modo	
   assolutamente	
   difforme	
   rispetto	
   allo	
   spirito	
   che	
   aveva	
   animato	
   il	
   legislatore,	
   che	
   le	
   ha	
   redatte	
   e	
   le	
   ha	
  approvate.	
  	
  
È	
   lo	
   stesso	
   discorso	
   parallelo	
   che	
   si	
   può	
   fare	
   –	
   e	
   lo	
   abbiamo	
   fatto	
   in	
   quest'Aula	
   –	
   in	
   tema	
  di	
  intercettazioni	
  telefoniche.	
  Le	
  norme	
   sono	
   precise	
   e	
   puntuali	
   in	
   maniera	
   di	
   intercettazioni	
   telefoniche;	
   l'interpretazione	
   che	
   è	
   data	
   dalla	
   giurisprudenza	
   è	
   un'interpretazione	
   che	
   crea	
   delle	
   criticità	
   e	
   che	
  porta	
  il	
  legislatore	
  a	
  correre	
  dietro	
  a	
  tutti	
   questi	
   fenomeni	
   interpretativi	
   difformi	
   rispetto	
   allo	
   spirito	
   e,	
   chiaramente,	
   correre	
   dietro	
   significherebbe,	
   per	
   essere	
   efficaci,	
   fare	
   una	
   riforma	
   strutturale,	
   cioè	
   ancorare	
   a	
   dei	
   criteri	
   oggettivi	
   alcuni	
   paletti	
   fissi.	
   Il	
   criterio	
   oggettivo	
   non	
   è	
   aggirabile	
   dalla	
   giurisprudenza,	
   il	
   dato	
   oggettivo	
   è	
   un	
   dato	
   che	
   porta	
   il	
   giudice	
   e	
   il	
   magistrato	
   ad	
   adeguarsi:	
   o	
   è	
   bianco	
   o	
   è	
   nero.	
   Noi,	
   invece,	
   che	
   cosa	
   facciamo	
   attraverso	
   queste	
   modifiche,	
   sicuramente	
   apprezzabili,	
   sicuramente	
   studiate	
   e	
   sicuramente	
   portate	
   avanti	
   con	
   i	
   migliori	
   auspici	
   ed	
   i	
   migliori	
   obiettivi ?	
  	Noi	
  	interveniamo	
  	sulla	
   motivazione,	
  ma	
  noi	
  sappiamo	
  benissimo	
  che	
   i	
   magistrati	
   sono	
   bravissimi	
   ad	
   arrivare,	
   nell'articolare	
   le	
   motivazioni,	
   dove	
   vogliono	
   arrivare.	
  	
  
Io	
   faccio	
   solo	
   un	
   esempio	
   su	
   una	
   norma	
   che	
   ritengo	
   molto	
   importante,	
   che	
   è	
   stata	
   approvata	
   in	
   Commissione	
   e	
   che	
   è	
   in	
   questo	
   testo	
   ed	
   è	
   l'articolo	
   275,	
   comma	
   2-­‐bis:	
   «Non	
   può	
   essere	
   applicata	
   la	
   misura	
   della	
   custodia	
   cautelare	
   in	
   carcere	
   o	
   quella	
   degli	
   arresti	
   domiciliari	
   se	
   il	
   giudice	
   ritiene	
   che	
   con	
   la	
   sentenza	
   possa	
   essere	
   concessa	
   la	
   sospensione	
   condizionale	
   della	
   pena»	
   –	
   e	
   questo	
   c'era	
   già	
   –	
   «o	
   se	
   ritiene	
   che	
   all'esito	
   del	
   giudizio	
   l'esecuzione	
   della	
   pena	
   possa	
   essere	
   sospesa	
   ai	
   sensi	
   dell'articolo	
   656,	
   comma	
   5».	
   Quindi,	
   se	
   c'era	
   un	
   giudizio	
   prognostico	
  di	
  applicazione	
  della	
  sospensione	
   condizionale	
   della	
   pena,	
   non	
   si	
   sarebbe	
   dovuta	
   applicare	
   la	
   custodia	
   cautelare	
   in	
  
carcere.	
  	
   Ebbene,	
   io	
   chiedo	
   al	
   Governo	
   –	
   forse	
  
avremo	
   un	
   po’	
   di	
   tempo	
   prima	
   di	
   arrivare	
   all'approvazione	
   di	
   questo	
   provvedimento	
   –	
   se	
   è	
   possibile	
   avere	
   un	
   monitoraggio	
   e	
   uno	
   studio	
   statistico	
   di	
   quanti	
   sono	
   stati	
   i	
   casi,	
   in	
   un	
   determinato	
   periodo,	
   in	
   cui	
   si	
   è	
   applicata	
   la	
   custodia	
   cautelare,	
   escludendo	
   la	
   prognosi	
   di	
   applicazione	
   della	
   sospensione	
   condizionale	
   della	
   pena	
   e	
   poi,	
   in	
   seguito	
   alla	
   sentenza	
   definitiva,	
   che	
   può	
   essere	
   una	
   sentenza	
   dibattimentale	
   o	
   una	
   sentenza	
   di	
   patteggiamento,	
  si	
  è	
  applicata	
  la	
  sospensione	
   condizionale	
   della	
   pena.	
   Oltretutto,	
   questa	
   norma	
   non	
   prevede	
   una	
   sanzione,	
   ma	
   è	
   una	
   norma	
   che	
   si	
   fonda,	
   risiede	
   e	
   fonda	
   chiaramente	
   le	
   sue	
   ragioni	
   su	
   quello	
   che	
   è	
   il	
   buonsenso	
   da	
   parte	
   dell'interprete	
   e	
   da	
   parte,	
  quindi,	
  del	
  magistrato.	
  	
  
Quando	
   noi	
   diciamo	
   che	
   il	
   pericolo,	
   oltre	
   che	
   concreto,	
   deve	
   essere	
   attuale,	
   ebbene,	
   il	
   concetto	
   di	
   attualità	
   può	
   essere	
   interpretato	
   soggettivamente	
  e	
  può	
  essere	
  aggirato.	
  	
  
Quando	
   noi	
   diciamo	
   che	
   non	
   può	
   esserci	
   il	
   «copia	
   e	
   incolla»,	
   e	
   quindi	
   diciamo	
   che	
   ci	
   deve	
   essere	
   un'autonoma	
   valutazione	
   da	
   parte	
   del	
   magistrato,	
   è	
   chiaro	
   che	
   ci	
   fidiamo	
   che	
   la	
   giurisprudenza	
   possa	
   interpretare	
   con	
   buonsenso	
   quello	
   che	
   noi	
   scriviamo.	
   Noi	
   non	
   vogliamo	
   la	
   motivazione	
   per	
   relationem,	
   non	
   vogliamo	
   la	
   motivazione	
   che,	
   magari	
   facendosi	
   trasmettere	
   il	
   CD	
   da	
   parte	
   del	
   pubblico	
   ministero,	
   ricopi	
   platealmente	
   le	
   motivazioni	
  che	
  hanno	
  originato	
  la	
  richiesta.	
  	
  
Però,	
   è	
   chiaro	
   che	
   tutte	
   queste	
   regole	
   sono	
   assolutamente	
   aggirabili.	
   Non	
   abbiamo	
   fissato	
   in	
   questo	
   provvedimento	
   nulla	
   che	
   potesse	
   essere	
   oggettivamente	
   orientato.	
   Quindi,	
   sono	
   convinto	
   che	
   ci	
   ritroveremo	
   o	
   si	
   ritroveranno,	
   nelle	
   prossime	
   legislature,	
   anche	
   se	
   venisse	
   approvata	
   questa	
   legge,	
   a	
   porsi	
   il	
   problema	
   della	
   custodia	
   cautelare.	
   Capiranno	
   che	
   non	
   sono	
   calati	
   i	
   numeri	
   delle	
   persone	
   che	
   sono	
   state	
   poste	
   in	
   custodia	
   cautelare,	
   che	
   non	
   si	
   è	
   modificata	
   la	
   percentuale	
   tra	
   definitivi	
   e	
   persone	
   in	
   custodia	
   cautelare,	
   che	
   continuerà	
   ad	
   esserci	
   la	
   promiscuità,	
   e	
   che	
   vi	
   è	
   quindi	
   un	
   grave	
  
	
  
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