Page 93 - Microsoft Word - Libertas.doc
P. 93

problema.	
  	
   Un	
   tema	
   che	
   potrebbe	
   essere	
   affrontato	
  
anche	
   in	
   sede	
   emendativa	
   –	
   cedo	
   questo	
   ragionamento	
  all'attenzione	
  dei	
  relatori	
  e	
  del	
   Governo	
   –	
   è	
   quello	
   dell'interrogatorio	
   di	
   garanzia.	
   Oggi	
   abbiamo	
   un	
   interrogatorio	
   di	
   garanzia	
   che	
   normalmente	
   è	
   fatto	
   dopo	
   quattro	
   o	
   cinque	
   giorni	
   dall'arresto:	
   è	
   diventato	
   una	
   semplice	
   routine.	
   Ma	
   possiamo	
   pensare	
   di	
   anticipare	
   l'interrogatorio	
  di	
  garanzia ?	
  	
  
Adesso	
   non	
   so	
   se	
   è	
   possibile	
   (bisognerà	
   adeguare	
   molto),	
   ma	
   una	
   riforma	
   strutturale	
   sarebbe	
   quella	
   di	
   consentire	
   al	
   giudice	
   di	
   sentire	
  le	
  ragioni	
  e	
  le	
  difese	
  della	
  persona	
  che	
   viene	
   tratta	
   in	
   arresto	
   prima	
   di	
   mandarla	
   in	
   carcere,	
  non	
  dopo.	
  Infatti,	
  quante	
  volte,	
  dopo	
   l'interrogatorio	
   di	
   garanzia,	
   la	
   persona	
   viene	
   mandata	
   agli	
   arresti	
   domiciliari	?	
   Si	
   fa	
   cinque	
   giorni	
   di	
   carcere:	
   è	
   il	
   fenomeno	
   delle	
   «porte	
   girevoli».	
  	
  
Ebbene,	
   penso	
   che	
   questo	
   possa	
   essere	
   un	
   tema	
   di	
   riflessione;	
   ce	
   ne	
   sono	
   sicuramente	
   anche	
   altri.	
   Penso,	
   e	
   lo	
   confermo,	
  che	
  si	
  tratti	
  di	
  un	
  passo	
  in	
  avanti	
  e	
   ringrazio	
   i	
   relatori,	
   che	
   hanno	
   fatto	
   questo	
   percorso	
   per	
   arrivare,	
   quanto	
   meno,	
   a	
   fare	
   presente	
  al	
  Parlamento	
  che	
  vi	
  sono	
  delle	
  forti	
   criticità,	
   e	
   che	
   hanno	
   cercato	
   di	
   risolverle	
   costruttivamente.	
   Il	
   problema	
   è	
   che	
   hanno	
   lasciato	
  il	
  testimone	
  in	
  mano	
  ad	
  altri	
  e	
  questo	
   testimone	
   potranno	
   articolarlo	
   come	
   ritengono	
   e,	
   molto	
   probabilmente,	
   le	
   interpretazioni	
   troveranno	
   sicuramente	
   delle	
   argomentazioni	
   per	
   dribblare	
   i	
   giusti	
   obiettivi	
   che	
   il	
   legislatore	
   si	
   sta	
   ponendo	
   con	
   questo	
   provvedimento.	
   	
  
PRESIDENTE.	
   Non	
   vi	
   sono	
   altri	
   iscritti	
   a	
   parlare	
   e	
   pertanto	
   dichiaro	
   chiusa	
   la	
   discussione	
  sulle	
  linee	
  generali.	
   	
  
(Repliche	
   dei	
   relatori	
   e	
   del	
   Governo	
   –	
   A.C.	
   631-­‐A)	
  
	
  
PRESIDENTE.	
   Ha	
   facoltà	
   di	
   replicare	
   la	
   relatrice,	
  deputata	
  Rossomando.	
   	
  
ANNA	
   ROSSOMANDO,	
   Relatore.	
   Signor	
   Presidente,	
   intervengo	
   soltanto	
   per	
   qualche	
   minuto.	
   Naturalmente,	
   avremo	
   poi	
   tempo	
   e	
   modo	
   di	
   approfondire	
   quanto	
   emerso,	
   ancora	
   oggi,	
   in	
   sede	
   di	
   discussione	
   sulle	
   linee	
   generali	
   anche	
   in	
   sede	
   di	
   Comitato	
   dei	
   nove,	
   però,	
   naturalmente,	
   mi	
   ha	
   in	
   qualche	
   modo	
   stimolato	
  soprattutto	
  l'ultimo	
  intervento.	
  	
  
Devo	
  dire	
  che,	
  su	
  questo	
  tema,	
  più	
  che	
  su	
   altri,	
   la	
   tecnica	
   normativa,	
   il	
   contenuto	
   normativo,	
  non	
  è	
  una	
  variabile	
  indipendente.	
   Fermi	
   i	
   principi	
   di	
   natura	
   costituzionale	
   che	
   abbiamo	
   enunciato	
   o	
   ricordato,	
   se	
   vogliamo	
   dare	
   concretezza	
   anche	
   ai	
   rilievi	
   che	
   sono	
   stati	
   mossi,	
   non	
   possiamo	
   non	
   ricordare	
   e	
   sottolineare	
   che	
   questo	
   provvedimento	
   è	
   fortemente	
   innovativo	
   e	
   non	
   è	
   assolutamente	
   considerabile	
   in	
   termini	
   di	
   meri	
   ritocchi,	
   senza	
   conseguenze,	
   perché	
   tutto	
   il	
   tema	
   della	
   motivazione	
   è	
   da	
   mettere	
   in	
   relazione	
   con	
   l'intervento	
   sui	
   presupposti,	
   sull'eliminazione	
  degli	
  automatismi.	
  	
  
Al	
   riguardo,	
   tra	
   i	
   presupposti	
   non	
   c’è	
   soltanto	
   l'attualità,	
   ma	
   anche	
   il	
   tipo	
   di	
   argomentazione	
   puntuale,	
   che	
   deve	
   essere	
   messa	
   a	
   fondamento,	
   e	
   che	
   non	
   può	
   essere	
   esclusivamente	
   basata	
   sulla	
   gravità	
   del	
   reato	
   (sono	
   tutti	
   elementi	
   che	
   abbiamo	
   già	
   sottolineato).	
  Ma	
  l'importanza	
  che	
  viene	
  data	
   alla	
   motivazione	
   e	
   le	
   conseguenze	
   della	
   non	
   sussistenza	
   di	
   questa	
   motivazione	
   sono	
   non	
   soltanto	
   il	
   fulcro	
   e	
   il	
   perno	
   dell'intervento,	
   ma	
   l'unico	
   modo	
   di	
   intervenire.	
   Infatti,	
   vorrei	
   dire	
   al	
   collega	
   Costa	
   che	
   è	
   ovvio	
   che	
   in	
   astratto	
   e	
   in	
   assoluto	
   non	
   c’è	
   niente	
   che	
   possa	
   ovviamente	
   impedire	
   o	
   vincolare	
   in	
   modo	
   assoluto	
   l'interpretazione	
   della	
   legge;	
   altrimenti	
   dovremmo	
   guardare	
   a	
   un	
   sistema,	
   che	
   per	
   fortuna	
   non	
   c’è	
   nelle	
   democrazie	
   liberali	
   moderne,	
   è	
   cioè	
   quello	
   delle	
   prove	
   legali,	
   ad	
   esempio.	
   È	
   un	
   sistema	
   ampiamente	
   superato	
   (dobbiamo	
   guardare	
   all'Ottocento,	
   se	
  vogliamo	
  avere	
  quel	
  tipo	
  di	
  vincolo).	
  	
  
Importante	
   è	
   proprio	
   il	
   fatto	
   invece	
   di	
   essere	
   vincolati	
   alla	
   concretezza	
   con	
   una	
   serie	
   di	
   parametri	
   indicativi,	
   non	
   soltanto	
   nel	
   rispetto	
   e	
   nella	
   valorizzazione	
   del	
   contraddittorio,	
   ma	
   nell'introduzione	
   di	
  
	
  
93	
  


































































































   91   92   93   94   95