Page 116 - Microsoft Word - RespoMagi.doc
P. 116

giudiziario	
   a	
   risolvere	
   il	
   problema	
   della	
   giustizia	
   in	
   Italia?	
   Secondo	
   noi	
   no.	
   Abbiamo	
   bisogno	
   di	
   interventi	
   seri:	
   ci	
   sono	
   un	
   arretrato	
   scandaloso	
   nel	
   settore	
   civile	
   e	
   tempistiche	
   vergognose	
   nei	
   nostri	
   tribunali,	
   una	
   riforma	
   della	
   geografia	
   giudiziaria	
   che	
   ha	
   creato	
   problemi	
   non	
   da	
   poco.	
   Forse	
   non	
   è	
   questa	
  la	
  maniera	
  di	
  risolvere	
  tutto	
  ciò.	
   Lasciamo	
   a	
   voi	
   le	
   filosofie,	
   noi	
   pensiamo	
   alle	
   cose	
   concrete	
   e	
   a	
   come	
   devono	
   essere	
   concretamente	
   risolti	
   i	
   problemi	
   in	
   Italia	
   e	
   forse	
   questo	
   provvedimento	
   non	
   è	
   una	
   soluzione.	
  (Applausi	
  dal	
  Gruppo	
  LN-­‐Aut).	
   PRESIDENTE.	
   È	
   iscritto	
   a	
   parlare	
   il	
   senatore	
   Buccarella.	
  Ne	
  ha	
  facoltà.	
  
BUCCARELLA	
   (M5S).	
   Signor	
   Presidente,	
   ci	
   troviamo	
   ad	
   affrontare	
   la	
   nuova	
   disciplina	
   sulla	
   responsabilità	
   civile	
   dei	
   magistrati,	
   come	
   sappiamo,	
   anche	
   in	
   virtù	
   di	
   un'ennesima	
  procedura	
  di	
  infrazione	
  europea	
   che	
   costringe	
   il	
   nostro	
   ordinamento	
   ad	
   adattarsi	
   ad	
   una	
   disciplina	
   puntuale,	
   in	
   ambito	
  europeo,	
  in	
  materia.	
   Con	
  l'occasione	
  si	
  sta	
  tentando	
  -­‐	
  quantomeno	
   il	
   Gruppo	
   Movimento	
   5	
   Stelle	
   ha	
   voluto	
   dare	
   il	
   proprio	
   contributo	
   in	
   tal	
   senso	
   -­‐	
   di	
   realizzare	
   l'obiettivo	
   di	
   dare	
   consistenza	
   concreta	
  ad	
  un	
  principio	
  sacrosanto,	
  che	
  mira	
   a	
  vigilare	
  che	
  l'esercizio	
  della	
  giurisdizione	
  sia	
   equilibrato	
   e	
   responsabile,	
   trovando	
   un	
   difficile	
   punto	
   di	
   equilibrio	
   tra	
   il	
   difendere	
   e	
   mantenere	
   la	
   libertà	
   di	
   azione	
   e	
   l'indipendenza	
   dei	
   magistrati,	
   chiamati	
   ad	
   operare	
   in	
   un	
   quadro	
   normativo,	
   come	
   sappiamo,	
   molto	
   complesso	
   e	
   talvolta	
   di	
   difficile	
   interpretazione,	
   e	
   l'evitare	
   il	
   ripetersi	
   di	
   casi,	
   che	
   si	
   sono	
   verificati,	
   di	
   dolo	
   o	
   colpa	
   grave	
  nell'esercizio	
  della	
  giurisdizione.	
  
Nella	
   difficile	
   ricerca	
   di	
   questo	
   punto	
   di	
   equilibrio	
   riteniamo	
   che	
   tutto	
   sommato	
   il	
   testo,	
   comunque	
   ancora	
   da	
   emendare,	
   possa	
   trovare	
   una	
   sua	
   ragionevolezza	
   e	
   uno	
   spazio	
   di	
  dignità	
  nell'ambito	
  del	
  nostro	
  ordinamento	
   giuridico.	
  
Ricordiamo	
   un	
   dato	
   che	
   a	
   molti	
   è	
   noto,	
   cioè	
   che	
   la	
   cosiddetta	
   legge	
   Vassalli,	
   la	
   n.	
   117	
   del	
   1988,	
   entrata	
   nel	
   nostro	
   ordinamento	
   in	
   esito	
   ad	
   un	
   referendum	
   popolare,	
   la	
   quale	
  
mirava	
   a	
   disciplinare	
   la	
   responsabilità	
   civile	
   dei	
  magistrati	
  nei	
  casi	
  di	
  dolo	
  o	
  colpa	
  grave,	
  è	
   rimasta	
   nei	
   fatti	
   quasi	
   un	
   inutile	
   orpello;	
   infatti,	
   dai	
   dati	
   che	
   lo	
   stesso	
   Ministero	
   ha	
   consegnato	
   alla	
   Commissione	
   giustizia,	
   emerge	
   che	
   a	
   fronte	
   di	
   oltre	
   400	
   ricorsi	
   proposti	
   dai	
   cittadini	
   per	
   ottenere	
   il	
   riconoscimento	
   di	
   un	
   diritto	
   risarcitorio	
   per	
   un	
   uso	
   scorretto	
   della	
   giurisdizione,	
   solamente	
   7	
   si	
   sono	
   conclusi,	
   dal	
   1988	
   ad	
   oggi,	
   con	
   un	
   provvedimento	
   che	
   ha	
   riconosciuto	
  trattarsi	
  di	
  dolo	
  o	
  colpa	
  grave	
  da	
   parte	
  di	
  magistrati.	
   L'evidente	
  enorme	
  squilibrio	
  fra	
  il	
  numero	
  dei	
   ricorsi	
   presentati	
   e	
   gli	
   accoglimenti	
   finali	
   potrebbe	
   giustificarsi	
   in	
   astratto	
   con	
   un	
   eccessivo	
   ricorso	
   da	
   parte	
   dei	
   cittadini	
   a	
   questo	
   strumento	
   di	
   tutela,	
   ma	
   è	
   lecito	
   ipotizzare	
   che,	
   molto	
   probabilmente,	
   se	
   solamente	
   7	
   a	
   fronte	
   di	
   più	
   di	
   400	
   ricorsi	
   sono	
   giunti	
   ad	
   una	
   pronuncia	
   di	
   riconoscimento	
   di	
   responsabilità,	
   il	
   procedimento	
   fino	
   ad	
   oggi	
   conosciuto	
   ed	
   applicato,	
  disciplinato	
  dalla	
  legge	
  Vassalli	
  non	
   funziona.	
   Si	
   è	
   quindi	
   voluto	
   togliere,	
   con	
   il	
   disegno	
   di	
   legge	
   in	
   esame,	
   la	
   fase	
   cosiddetta	
   del	
   filtro	
   di	
   ammissibilità	
   preliminare,	
   pur	
   mantenendo	
   il	
   principio	
   della	
   responsabilità	
   indiretta	
   dei	
   magistrati.	
   Abbiamo	
   anche	
   noi	
   voluto	
  difendere	
  e	
  sostenere	
  questo	
  principio	
   sacrosanto	
   per	
   cui	
   il	
   magistrato	
   deve	
   poter	
   essere	
   libero	
   e	
   non	
   influenzabile	
   nel	
   momento	
   in	
   cui	
   si	
   trova	
   a	
   decidere,	
   in	
   giudizi	
   civili	
   o	
   amministrativi	
   di	
   entità	
   rilevantissima	
   o	
   di	
   misure	
   limitative	
   della	
   libertà,	
   nella	
   totale	
   indipendenza	
   e	
   senza	
   dover	
   temere	
   conseguenze	
   nefaste	
   in	
   seguito	
   a	
   una	
   decisione	
  piuttosto	
  che	
  a	
  un'altra.	
  
Dicevamo,	
   la	
   responsabilità	
   indiretta	
   viene	
   mantenuta,	
   il	
   filtro	
   viene	
   eliminato	
   e	
   c'è	
   una	
   nuova	
   tipizzazione	
   dei	
   casi	
   di	
   colpa	
   grave	
   che	
   inizialmente	
   in	
   Commissione	
   il	
   Governo	
   aveva	
   presentato	
   con	
   una	
   forma	
   che	
   voleva	
   essere	
   onnicomprensiva,	
   cioè	
   si	
   riconosceva	
   la	
   colpa	
   grave	
   in	
   tutti	
   i	
   casi	
   di	
   «manifesta	
   violazione	
   di	
   legge».	
   Opportunamente	
   in	
   Commissione	
   abbiamo	
   integrato	
   questa	
   formula	
   che,	
   nella	
   sua	
   onnicomprensività	
  
	
  
116	
  


































































































   114   115   116   117   118