Page 135 - Microsoft Word - RespoMagi.doc
P. 135

confronti	
  del	
  magistrato	
  nel	
  caso	
  di	
  diniego	
  di	
   giustizia,	
   ovvero	
   nei	
   casi	
   in	
   cui	
   la	
   violazione	
   manifesta	
  della	
  legge	
  o	
  del	
  diritto	
  dell'Unione	
   europea	
   ovvero	
   il	
   travisamento	
   del	
   fatto	
   o	
   delle	
   prove»	
   siano	
   «stati	
   determinati	
   da	
   dolo	
   o	
   negligenza	
   inescusabile.	
   In	
   nessun	
   caso	
   la	
   transazione	
   è	
   opponibile	
   al	
   magistrato	
   nel	
   giudizio	
   di	
   rivalsa	
   o	
   nel	
   giudizio	
   disciplinare.	
   I	
   giudici	
   popolari	
   rispondono	
   soltanto	
   in	
   caso	
   di	
   dolo.	
   I	
   cittadini	
   estranei	
   alla	
   magistratura	
   che	
   concorrono	
   a	
   formare	
   o	
   formano	
   organi	
   giudiziari	
  collegiali	
  rispondono	
  in	
  caso	
  di	
  dolo	
   o	
   negligenza	
   inescusabile	
   per	
   travisamento	
   del	
  fatto	
  o	
  delle	
  prove».	
  
«La	
   misura	
   della	
   rivalsa	
   non	
   può	
   superare	
   una	
   somma	
   pari	
   alla	
   metà	
   di	
   una	
   annualità	
   dello	
   stipendio,	
   al	
   netto	
   delle	
   trattenute	
   fiscali,	
   percepito	
   dal	
   magistrato	
   al	
   tempo	
   in	
   cui	
  l'azione	
  di	
  risarcimento	
  è	
  proposta,	
  anche	
   se	
  dal	
  fatto	
  è	
  derivato	
  danno	
  a	
  più	
  persone	
  e	
   queste	
   hanno	
   agito	
   con	
   distinte	
   azioni	
   di	
   responsabilità.	
   Tale	
   limite	
   non	
   si	
   applica	
   al	
   fatto	
   commesso	
   con	
   dolo.	
   L'esecuzione	
   della	
   rivalsa,	
   quando	
   viene	
   effettuata	
   mediante	
   trattenuta	
   sullo	
   stipendio,	
   non	
   può	
   comportare	
   complessivamente	
   il	
   pagamento	
   per	
   rate	
   mensili	
   in	
   misura	
   superiore	
   al	
   terzo	
   dello	
  stipendio	
  netto».	
  
Come	
   già	
   detto,	
   il	
   testo	
   è	
   quindi	
   un	
   buon	
   punto	
   di	
   partenza.	
   Ciò	
   non	
   significa	
   che	
   non	
   sia	
   perfettibile	
   e	
   infatti,	
   a	
   nostro	
   avviso,	
   va	
   anche	
   raddrizzato.	
   Non	
   si	
   comprende	
   come	
   mai,	
   nei	
   casi	
   di	
   violazione	
   manifesta	
   della	
   legge,	
   non	
   si	
   debba	
   tener	
   conto	
   altresì	
   del	
   mancato	
   adeguamento	
   da	
   parte	
   del	
   giudice,	
   senza	
   una	
   sufficiente	
   motivazione,	
   all'interpretazione	
   della	
   legge	
   espressa	
   dalle	
   sezioni	
   unite	
   della	
   Corte	
   di	
   cassazione.	
   L'obbligo	
   per	
   il	
   giudice	
   di	
   motivare	
   sentenze	
   difformi	
   dai	
   pronunciamenti	
   a	
   sezioni	
   unite	
   della	
   Cassazione	
   è	
   certo	
   un	
   elemento	
   forte,	
   che	
   garantisce	
   però	
   l'affidamento	
   del	
   cittadino	
   alla	
   legge	
   ed	
   alle	
   istituzioni.	
   Nel	
   momento	
   in	
   cui,	
   ad	
   esempio,	
   si	
   chiede	
   alle	
   amministrazioni	
   trasparenza	
   nei	
   procedimenti	
   adottati,	
   nei	
   quali	
   la	
   motivazione	
   del	
   provvedimento	
   è	
   considerata	
   come	
   obbligatoria	
   nei	
   confronti	
  
del	
   cittadino,	
   sia	
   come	
   elemento	
   di	
   trasparenza,	
   sia	
   come	
   fattore	
   di	
   eliminazione	
   delle	
   asimmetrie	
   informative	
   che	
   possono	
   sussistere	
   nei	
   procedimenti,	
   non	
   si	
   comprende	
   perché	
   ciò	
   non	
   possa	
   avvenire	
   anche	
   in	
   campo	
   giudiziario.	
   L'obbligo	
   per	
   i	
   magistrati	
   di	
   motivare	
   perché	
   si	
   discostino	
   dalle	
   sentenze	
   delle	
   sezioni	
   unite	
   della	
   Cassazione	
   è,	
   a	
   nostro	
   avviso,	
   un	
   diritto	
   del	
   cittadino,	
   che	
   deve	
   sapere	
   quale	
   sia	
   l'innovazione	
   apportata	
   dal	
   giudice.	
   La	
   funzione	
   nomofilattica	
   della	
   Corte	
   risponde	
   all'esigenza	
   di	
   assicurare	
   certezza	
   nell'interpretazione	
  delle	
  norme	
  e	
  garanzia	
  ai	
   diritti	
   dei	
   cittadini.	
   Il	
   disegno	
   di	
   legge	
   stabilisce	
   che	
   non	
   possa	
   dar	
   luogo	
   a	
   responsabilità	
   l'attività	
   di	
   interpretazione	
   di	
   norme	
  di	
  diritto,	
  ma	
  che,	
  in	
  caso	
  di	
  violazione	
   manifesta	
   della	
   legge,	
   debba	
   necessariamente	
   tenersi	
   conto	
   del	
   mancato	
   adeguamento,	
   senza	
   una	
   sufficiente	
   motivazione,	
   all'interpretazione	
   della	
   legge	
   espressa	
   dalle	
   sezioni	
   unite	
   della	
   Corte	
   di	
   cassazione.	
   D'altro	
   canto,	
   questa	
   funzione	
   della	
   Cassazione	
   si	
   articola	
   in	
   due	
   sottofunzioni	
   ben	
   distinte:	
   da	
   un	
   lato,	
   quella	
   di	
   garantire	
   l'attuazione	
   della	
   legge	
   nel	
   caso	
   concreto,	
   realizzando	
   il	
   profilo	
   giurisdizionale	
   in	
   senso	
   stretto;	
   dall'altro,	
   quella	
   di	
   fornire	
   indirizzi	
   interpretativi	
   uniformi,	
   per	
   mantenere,	
   nei	
   limiti	
   del	
   possibile,	
   l'unità	
   dell'ordinamento	
   giuridico	
   attraverso	
   una	
   sostanziale	
   uniformazione	
   della	
   giurisprudenza.	
  
Questa	
   seconda	
   fattispecie	
   porta	
   quindi	
   alla	
   certezza	
   del	
   diritto	
   e	
   gli	
   stessi	
   interventi	
   legislativi,	
   anche	
   ultimamente,	
   sono	
   andati	
   nella	
   direzione	
   di	
   un	
   rafforzamento	
   di	
   tale	
   funzione	
   della	
   Corte.	
   Il	
   decreto	
   legislativo	
   n.	
   40	
  del	
  2006	
  ha	
  mirato	
  sostanzialmente	
  a	
  dare	
   maggior	
   peso	
   alle	
   pronunce	
   delle	
   sezioni	
   unite	
   della	
   Corte	
   di	
   cassazione,	
   impedendo	
   a	
   quelle	
   semplici	
   di	
   discostarsi	
   da	
   esse,	
   se	
   non	
   rimettendo	
   motivatamente	
   la	
   questione	
   problematica	
   ad	
   una	
   nuova	
   pronuncia	
   delle	
   sezioni	
   unite.	
   Il	
   decreto	
   valorizza	
   la	
   tradizionale	
   funzione	
   di	
   assicurare	
   l'uniforme	
   interpretazione	
   della	
   legge	
   e	
   di	
   garantire	
  
	
  
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