Page 258 - Microsoft Word - RespoMagi.doc
P. 258

non	
   sarebbe	
   di	
   per	
   sé	
   in	
   contrasto	
   con	
   la	
   giurisprudenza	
   della	
   Corte,	
   atteso	
   che	
   ai	
   giudici	
   nazionali	
   sarebbe	
   consentito	
   procedere	
  ad	
  un’interpretazione	
  di	
  tale	
  legge	
   conforme	
  ai	
  requisiti	
  del	
  diritto	
  dell’Unione	
  e,	
   in	
   particolare,	
   a	
   quelli	
   fissati	
   nelle	
   menzionate	
   sentenze	
   Köbler	
   e	
   Traghetti	
   del	
   Mediterraneo.	
   Infatti,	
   la	
   nozione	
   di	
   «colpa	
   grave»	
   contenuta	
   nella	
   normativa	
   italiana	
   in	
   esame	
   coinciderebbe,	
   in	
   effetti,	
   con	
   la	
   condizione	
   della	
   «violazione	
   grave	
   e	
   manifesta	
   del	
   diritto	
   dell’Unione»,	
   quale	
   definita	
  dalla	
  giurisprudenza	
  della	
  Corte.	
  
	
   23	
  	La	
   Repubblica	
   italiana	
   deduce	
   che	
   un	
   inadempimento	
   potrebbe	
   essere	
   dichiarato	
   solamente	
   qualora	
   la	
   giurisprudenza	
   nazionale	
   interpretasse	
   la	
   legge	
   n.	
   117/88	
   in	
   termini	
   non	
   conformi	
   a	
   tali	
   requisiti.	
   Orbene,	
   la	
  Commissione	
  non	
  sarebbe	
  stata	
  in	
  grado	
  di	
   dimostrare	
   l’esistenza,	
   successivamente	
   alla	
   pronuncia	
   della	
   menzionata	
   sentenza	
   Traghetti	
  del	
  Mediterraneo,	
  di	
  sentenze	
  della	
   suprema	
   Corte	
   di	
   cassazione	
   che	
   accolgano	
   un’interpretazione	
   dell’art.	
   2	
   della	
   legge	
   n.	
   117/88	
   che	
   presenti	
   un	
   collegamento	
   con	
   il	
   diritto	
   dell’Unione	
   né,	
   tanto	
   meno,	
   di	
   sentenze	
  che	
  accolgano	
  un’interpretazione	
  di	
   tale	
   legge	
   differente	
   da	
   quella	
   sostenuta	
   dal	
   governo	
  italiano.	
   	
   24	
  	Infatti,	
   le	
   due	
   sentenze	
   della	
   suprema	
   Corte	
   successive	
   alla	
   citata	
   sentenza	
   Traghetti	
   del	
   Mediterraneo,	
   richiamate	
   dalla	
   Commissione,	
   non	
   riguarderebbero	
   una	
   violazione	
   dei	
   principi	
   del	
   diritto	
   dell’Unione.	
   Inoltre,	
   dette	
   sentenze	
   dimostrerebbero	
   che	
   la	
   suprema	
   Corte	
   di	
   cassazione	
   ha	
   inteso	
   il	
   terzo	
  comma,	
  dell’art.	
  2	
  della	
  legge	
  n.	
  177/88	
   quale	
   strumento	
   interpretativo	
   del	
   precedente	
   secondo	
   comma	
   e	
   che	
   quest’ultimo	
   comma	
   non	
   può	
   essere	
   pertanto	
   inteso	
   nel	
   senso	
   che	
   costituisca	
   una	
   clausola	
  di	
  esclusione	
  della	
  responsabilità.	
   	
   25	
  	A	
   sostegno	
   di	
   tale	
   argomento,	
   la	
   Repubblica	
   italiana	
   sottolinea	
   che	
   la	
   menzionata	
   sentenza	
   della	
   suprema	
   Corte	
   di	
  
cassazione	
   del	
   18	
   marzo	
   2008	
   non	
   fa	
   alcun	
   riferimento	
   all’art.	
   2,	
   secondo	
   comma,	
   della	
   legge	
   n.	
   117/88,	
   laddove,	
   secondo	
   la	
   tesi	
   sostenuta	
   dalla	
   Commissione,	
   l’applicazione	
   di	
   tale	
   disposizione	
   avrebbe	
   peraltro	
   consentito	
  alla	
  suprema	
  Corte	
  di	
  respingere	
  il	
   ricorso	
   nella	
   causa	
   oggetto	
   della	
   sentenza	
   stessa.	
   Dalla	
   mancata	
   menzione	
   di	
   detto	
   secondo	
   comma	
   dell’art.	
   2	
   deriverebbe	
   che	
   tale	
   disposizione	
   non	
   può	
   essere,	
   in	
   realtà,	
   intesa	
   nel	
   senso	
   che	
   costituisca	
   una	
   clausola	
   di	
  esclusione	
  della	
  responsabilità.	
  
	
   26	
   L’errore	
   di	
   interpretazione	
   della	
   Commissione	
   sarebbe	
   parimenti	
   evidenziato	
   dall’affermazione,	
   contenuta	
   nella	
   citata	
   sentenza	
   della	
   suprema	
   Corte	
   di	
   cassazione	
   del	
   5	
   luglio	
   2007,	
   secondo	
   cui	
   le	
   «ipotesi	
   specifiche»	
   previste	
   dall’art.	
   2	
   della	
   legge	
   n.	
   177/88,	
   «hanno	
   quale	
   comune	
   fattore»	
   una	
   negligenza	
   inescusabile.	
   Ne	
   conseguirebbe	
   che	
   tale	
   articolo	
   dovrebbe	
   essere	
   complessivamente	
   inteso	
   nel	
   senso	
   che	
   subordina	
  il	
  sorgere	
  della	
  responsabilità	
  dello	
   Stato	
   al	
   compimento	
   di	
   una	
   negligenza	
   di	
   tal	
   genere	
  da	
  parte	
  del	
  giudice	
  nazionale.	
   	
   	
  Giudizio	
  della	
  Corte	
   	
   27	
  	Si	
   deve	
   rilevare,	
   in	
   limine,	
   che	
   la	
   Repubblica	
   italiana	
   non	
   contesta	
   l’applicabilità	
   dell’art.	
   2	
   della	
   legge	
   n.	
   117/88	
   alle	
   azioni	
   di	
   responsabilità	
   proposte	
   da	
   singoli	
   nei	
   confronti	
   dello	
   Stato	
   italiano	
   per	
   violazione	
   del	
   diritto	
   dell’Unione	
   da	
   parte	
   di	
   uno	
   dei	
   suoi	
   organi	
   giurisdizionali	
   di	
   ultimo	
   grado.	
   	
   28	
  	Le	
   parti	
   dissentono,	
   tuttavia,	
   sulla	
   questione	
   della	
   conformità	
   di	
   tale	
   articolo	
   con	
  il	
  diritto	
  dell’Unione	
  e,	
  in	
  particolare,	
  con	
   la	
  giurisprudenza	
  della	
  Corte.	
   	
   29	
   Come	
   rammentato	
   da	
   costante	
   giurisprudenza,	
  nell’ambito	
  del	
  procedimento	
   per	
   inadempimento	
   ex	
   art.	
   258	
   TFUE,	
   se	
   è	
   pur	
   vero	
   che	
   incombe	
   alla	
   Commissione	
   dimostrare	
   l’esistenza	
   del	
   preteso	
  
	
  
258	
  


































































































   256   257   258   259   260