Page 67 - Microsoft Word - RespoMagi.doc
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comprende	
   il	
   tenore	
   delle	
   affermazioni	
   del	
   senatore	
   Lumia,	
   secondo	
   il	
   quale	
   la	
   responsabilità	
   indiretta	
   dei	
   magistrati	
   sarebbe	
   una	
   conseguenza	
   dell'articolazione	
   della	
   democrazia	
   e	
   dunque	
   una	
   proiezione	
   della	
   divisione	
   dei	
   poteri.	
   Ritiene	
   invece	
   che	
   gli	
   errori	
   giudiziari	
   debbano	
   essere	
   severamente	
   puniti,	
   secondo	
   i	
   principi	
   generali	
   dell'ordinamento	
   a	
   tutela	
   dei	
   cittadini.	
  
Il	
   senatore	
   CALIENDO	
   (FI-­‐PdL	
   XVII),	
   ad	
   integrazione	
   di	
   quanto	
   già	
   affermato	
   in	
   precedenza,	
   ricorda	
   che	
   l'organizzazione	
   dello	
   Stato	
   si	
   basa	
   sul	
   modello	
   napoleonico	
   e	
   che	
  i	
  Padri	
  costituenti,	
  con	
  la	
  previsione	
  di	
  cui	
   all'articolo	
   28	
   della	
   Costituzione,	
   avevano	
   immaginato	
   forme	
   di	
   responsabilità	
   diretta	
   per	
   tutti	
   i	
   dipendenti	
   pubblici.	
   Tuttavia,	
   la	
   legge	
   n.	
   117	
   del	
   1988	
   ha	
   introdotto	
   forme	
   di	
   limitazione	
   alla	
   responsabilità	
   dei	
   magistrati	
   che,	
   però,	
   non	
   può	
   prescindere	
   dalla	
   valutazione	
   della	
   colpa	
   grave	
   per	
   la	
   definizione	
   della	
   misura	
   della	
   rivalsa.	
   Da	
   questo	
   punto	
   di	
   vista,	
   la	
   responsabilità	
   civile	
   dei	
   magistrati	
   rappresenta	
   una	
   garanzia	
   a	
   tutela	
  dei	
  più	
  deboli.	
  
Il	
   relatore	
   BUEMI	
   (Aut	
   (SVP,	
   UV,	
   PATT,	
   UPT)-­‐ PSI-­‐MAIE)	
   ritiene	
   che	
   la	
   formulazione	
   delle	
   proposte	
   emendative	
   che	
   fanno	
   riferimento	
   al	
   limite	
   dell'ammontare	
   oggetto	
   dell'azione	
   di	
   rivalsa	
   nei	
   riguardi	
   del	
   singolo	
   magistrato	
   devono	
   essere	
   prese	
   in	
   attenta	
   considerazione,	
   al	
   fine	
   di	
   rendere	
   effettiva	
   la	
   responsabilità	
   civile	
   in	
   capo	
   agli	
   appartenenti	
   all'ordine	
   giudiziario.	
   Occorrerà	
   tuttavia	
   mantenere	
   ferma	
   la	
   distinzione	
   tra	
   il	
   limite	
   per	
   le	
   azioni	
   di	
   rivalsa	
   conseguenti	
   al	
   danno	
   di	
   origine	
   dolosa,	
   da	
   quelle	
   a	
   titolo	
   di	
   colpa	
   grave;	
   la	
   Commissione,	
   in	
   definitiva,	
   dovrà	
   raggiungere	
   soluzioni	
   equilibrate	
   che	
   consentano	
   di	
   non	
   determinare	
   influenze	
   negative	
   sull'esercizio	
   della	
   giurisdizione	
   senza,	
   al	
   contempo,	
   poter	
   garantire	
   zone	
   di	
   irresponsabilità	
   nell'ordinamento	
   che	
   non	
   devono	
   trovare	
   spazio	
   per	
   nessuna	
   categoria	
   di	
  servitori	
  dello	
  Stato.	
  
Il	
   vice	
   ministro	
   COSTA	
   evidenzia	
   come	
   dall'esame	
   degli	
   emendamenti	
   sino	
   ad	
   ora	
  
svolto	
   dalla	
   Commissione	
   emerga	
   generale	
   consonanza	
   sul	
   fatto	
   che	
   il	
   vigente	
   limite	
   all'azione	
   di	
   rivalsa,	
   che	
   si	
   spinge	
   fino	
   al	
   massimo	
   di	
   un	
   terzo	
   dell'annualità	
   stipendiale,	
   non	
   appare	
   soddisfacente.	
   Non	
   stupisce	
   che	
   questo	
   elemento	
   sia	
   condiviso	
   da	
   sensibilità	
   politiche	
   assai	
   differenti.	
   Come	
   rilevato	
   anche	
   dal	
   relatore	
   è	
   opportuno	
   intervenire	
   con	
   una	
   disciplina	
   coerente	
   con	
   l'insieme	
   delle	
   tematiche	
   sulle	
   quali	
   si	
   è	
   già	
   raggiunto	
   un	
   accordo	
   in	
   sede	
   di	
   Commissione.	
   In	
   particolare,	
   si	
   conviene	
   tutti	
   sul	
   fatto	
   che	
   il	
   sistema	
   del	
   filtro	
   di	
   ammissibilità	
   non	
   ha	
   sortito	
   gli	
   effetti	
   attesi.	
   Si	
   è	
   poi	
   raggiunta	
   una	
   ragionevole	
   intesa	
   sull'opportunità	
   di	
   estendere	
   la	
   latitudine	
   applicativa	
   dell'azione	
   di	
   responsabilità	
   e	
   sulla	
   tipologia	
   di	
   danno	
   risarcibile;	
   del	
   pari,	
   sembra	
   condiviso	
   l'intento	
   di	
   distinguere	
   chiaramente,	
   anche	
   su	
   piano	
   dei	
   limiti	
   quantitativi	
   della	
   rivalsa,	
   in	
   base	
   al	
   titolo	
   di	
   dolo	
   o	
   colpa	
   grave	
   che	
   dà	
   vita	
   alla	
   pretesa	
   risarcitoria.	
   Si	
   deve	
   avere	
   anche	
   riguardo	
   al	
   fatto	
   che	
   la	
   Commissione	
   ha	
   già	
   approvato	
   un	
   emendamento	
   che	
   ribadisce	
   l'obbligatorietà	
  dell'azione	
  di	
  rivalsa,	
  al	
  fine	
  di	
   evitare	
  che	
  essa	
  sia	
  intesa	
  come	
  mera	
  facoltà	
   suscettibile	
   di	
   non	
   trovare	
   seguito	
   effettivo.	
   In	
   definitiva,	
   il	
   Governo	
   offrirà	
   un	
   contributo	
   alla	
   ridefinizione	
   della	
   misura	
   della	
   rivalsa	
   di	
   cui	
   all'articolo	
   8	
   della	
   legge	
   n.	
   117	
   del	
   1988,	
   tenendo	
   in	
   conto	
   la	
   mutata	
   chiave	
   di	
   lettura	
   rispetto	
   alla	
   natura	
   del	
   danno,	
   al	
   quadro	
   coerente	
   della	
   disciplina	
   in	
   punto	
   di	
   obbigatorietà	
   della	
   rivalsa	
   e	
   nella	
   prospettiva	
   di	
   un	
   potenziale	
   allargamento	
   dei	
   presupposti	
   per	
   riscontrare	
   il	
   danno	
   da	
   colpa	
   grave.	
  
Il	
   presidente	
   PALMA	
   ringrazia	
   tutti	
   gli	
   intervenuti	
   per	
   i	
   contributi	
   offerti	
   sul	
   tema	
   riguardato	
   dagli	
   emendamenti	
   aggiuntivi	
   all'articolo	
   5	
   che	
   rimangono,	
   per	
   ora,	
   accantonati.	
  
Si	
   passa	
   quindi	
   alla	
   votazione	
   degli	
   emendamenti	
  riferiti	
  all'articolo	
  6	
  del	
  disegno	
   di	
  legge	
  in	
  esame.	
   L'emendamento	
   6.1	
   è	
   ritirato	
   dal	
   senatore	
   CAPPELLETTI	
   (M5S),	
   mentre	
   sono	
   dichiarati	
  
	
  
67	
  


































































































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