Page 34 - Microsoft Word - DLTenuita.doc
P. 34

preliminari,	
   dichiarare	
   con	
   decreto	
   d'archiviazione	
   non	
   doversi	
   procedere	
   per	
   la	
   particolare	
   tenuità	
   del	
   fatto,	
   quando	
   non	
   risulta	
   un	
   interesse	
   della	
   persona	
   offesa	
   alla	
   prosecuzione	
   del	
   procedimento.	
   Il	
   fatto	
   è	
   di	
   particolare	
   tenuità	
   quando,	
   rispetto	
   all'interesse	
   tutelato,	
   l'esiguità	
   del	
   danno	
   o	
   del	
   pericolo	
   che	
   ne	
   è	
   derivato,	
   nonché	
   la	
   sua	
   occasionalità	
   e	
   il	
   grado	
   della	
   colpevolezza	
   non	
  giustificano	
  l'esercizio	
  dell'azione	
  penale,	
   tenuto	
   conto	
   altresì	
   del	
   pregiudizio	
   che	
   l'ulteriore	
  corso	
  del	
  procedimento	
  può	
  recare	
   alle	
  esigenze	
  di	
  lavoro,	
  di	
  studio,	
  di	
  famiglia	
  o	
   di	
   salute	
   della	
   persona	
   sottoposta	
   a	
   indagini	
   o	
   dell'imputato.	
   Se	
   è	
   stata	
   già	
   esercitata	
   l'azione	
   penale,	
   la	
   particolare	
   tenuità	
   del	
   fatto	
   può,	
   tuttavia,	
   essere	
   dichiarata	
   con	
   sentenza	
   solo	
   se	
   l'imputato	
   e	
   la	
   persona	
   offesa	
  non	
  si	
  oppongono.	
  
Pur	
   in	
   presenza	
   di	
   alcuni	
   presupposti	
   analoghi	
   al	
   nuovo	
   istituto,	
   assumono	
   rilievo,	
   oltre	
   che	
   l’autore	
   del	
   reato	
   (come	
   nel	
   processo	
   minorile),	
   anche	
   la	
   persona	
   offesa,	
   dovendo	
   tenersi	
   conto	
   specificamente	
   “dell’interesse	
  tutelato”.	
  
L’irrilevanza	
   del	
   fatto	
   innanzi	
   al	
   Giudice	
   di	
   pace,	
   per	
   la	
   quale	
   è	
   prevista	
   l’improcedibilita15,	
   si	
   differenzia	
   dall’istituto	
   in	
   esame	
   anche	
   perché	
   è	
   applicabile	
   solo	
   ad	
   alcune	
   fattispecie	
   di	
   reato	
   (specificamente	
   elencate),	
   ritenute	
   di	
   limitata	
   offensività	
   anche	
   attraverso	
   l'attribuzione	
   della	
   competenza	
  al	
  Giudice	
  di	
  pace.	
  
Anche	
   la	
   Corte	
   costituzionale,	
   con	
   la	
   citata	
   sentenza	
   n.	
   25/15,	
   ha	
   evidenziato	
   la	
   differenza	
   tra	
   i	
   due	
   istituti:	
   la	
   causa	
   di	
   non	
   punibilità	
   introdotta	
   è	
   “una	
   disposizione	
   sensibilmente	
   diversa	
   da	
   quella	
   dell’art.	
   34	
   del	
  d.lgs.	
  n.	
  274	
  del	
  2000,	
  perché	
  configura	
  la	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
   3.	
  Se	
  è	
  stata	
  esercitata	
  l'azione	
  penale,	
  la	
  particolare	
   tenuità	
   del	
   fatto	
   può	
   essere	
   dichiarata	
   con	
   sentenza	
   solo	
   se	
   l'imputato	
   e	
   la	
   persona	
   offesa	
   non	
   si	
   oppongono”.	
   	
  
15	
  Come	
  per	
  l’analogo	
  istituto	
  del	
  processo	
  minorile	
   la	
   giurisprudenza	
   parla	
   di	
   causa	
   di	
   non	
   punibilità,	
   pur	
  se	
  non	
  vi	
  è	
  una	
  espressione	
  testuale	
  in	
  tal	
  senso	
   nella	
  norma.	
  
	
   	
  
«particolare	
   tenuità	
   dell’offesa»	
   come	
   una	
   causa	
   di	
   non	
   punibilità,	
   invece	
   che	
   come	
   una	
   causa	
   di	
   non	
   procedibilità,	
   con	
   una	
   formulazione	
   che,	
   tra	
   l’altro,	
   non	
   fa	
   riferimento	
   al	
   grado	
   della	
   colpevolezza,	
   all’occasionalità	
   del	
   fatto	
   (sostituita	
   dalla	
   «non	
   abitualità	
   del	
   comportamento»),	
   alla	
   volontà	
   della	
   persona	
   offesa	
   e	
   alle	
   varie	
   esigenze	
  dell’imputato.	
  
	
  
3.4	
  Il	
  rapporto	
  con	
  i	
  criteri	
  di	
  priorità	
  
Nessun	
   rapporto	
   diretto	
   può	
   esservi	
   con	
   i	
   cd.	
   criteri	
   di	
   priorità	
   nella	
   trattazione	
   degli	
   affari	
   penali16,	
   venendo	
   in	
   rilevo	
   col	
   nuovo	
   istituto	
   una	
   causa	
   di	
   non	
   punibilità	
   con	
   cui	
   il	
   legislatore	
   giunge	
   a	
   una	
   valutazione	
   di	
   superfluità	
   dell’ulteriore	
   corso	
   del	
   procedimento	
   pur	
   in	
   presenza	
   di	
   un	
   fatto	
   reato.	
  
I	
   criteri	
   di	
   priorità	
   riguardano,	
   invece,	
   modalità	
   organizzative	
   di	
   trattazione	
   degli	
   affari	
  di	
  cui	
  molto	
  si	
  è	
  discusso	
  e	
  di	
  cui	
  è	
  nota	
   l’origine	
  e	
  la	
  necessità.	
  
D’altra	
   parte,	
   le	
   ipotesi	
   concrete	
   di	
   applicazione	
   della	
   “particolare	
   tenuità	
   del	
   fatto”	
   potranno	
   riguardare	
   fatti	
   reato	
   per	
   i	
   quali	
   sono	
   state	
   adottate	
   le	
   scelte	
   organizzative	
   ora	
   indicate,	
   anche	
   con	
   l’attribuzione	
   ai	
   cd.	
   Uffici	
   definizione	
   affari	
   semplici.	
  	
  
Naturalmente	
   sarà	
   sempre	
   necessaria	
   la	
   valutazione,	
   caso	
   per	
   caso,	
   della	
   ricorrenza	
   dei	
  requisiti	
  previsti	
  dall’art.	
  131-­‐bis	
  c.p.	
   	
  
3.5	
  I	
  primi	
  criteri	
  orientativi	
  
I	
   principi	
   enucleati	
   consentono	
   di	
   delineare	
   il	
   primo	
   criterio	
   interpretativo/applicativi,	
   in	
   osservanza	
   dei	
   principi	
   costituzionali	
   e	
   delle	
   scelte	
   del	
   legislatore:	
   vanno	
   evitate	
   sia	
   interpretazioni	
   che	
   potrebbero	
   definirsi	
   “rigorose”,	
   che	
   comporterebbero	
   la	
   rinuncia	
   alla	
   valutazione	
   insita	
   nella	
   funzione	
   giurisdizionale,	
   sia	
   “estensive”,	
   in	
   cui	
   potrebbe	
   prevalere	
   una	
   mera	
   volontà	
   deflattiva,	
   col	
   rischio	
   di	
   realizzare	
   una	
   depenalizzazioni	
   di	
   fatto	
   di	
   esclusiva	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
   16	
   Sui	
   criteri	
   di	
   priorità	
   è	
   intervenuto	
   recentemente	
   il	
  CSM	
  con	
  la	
  delibera	
  del	
  9	
  luglio	
  2014.	
  
34	
  


































































































   32   33   34   35   36